98% zgodności z JSA
- Wypróbuj za darmo program antyplagiatowy Wrona

Ankieta do pracy magisterskiej i licencjackiej: Wzory i przykłady

Czasem w badaniach, szczególnie w pracach licencjackich i magisterskich, stajemy przed wyzwaniem pomiaru zmiennych, dla których nie istnieją gotowe testy ani narzędzia. W takich przypadkach warto zadać odpowiednie pytania w metryczce lub stworzyć dodatkowe pytania w ankiecie. Kluczowe jest, aby te pytania były dobrze przemyślane z punktu widzenia statystyki i metodologii badania.

Okładka artykułu
starstarstarstarstar

ocena 5 (9)

Data aktualizacji: 2024-10-07

Definiowanie celu badania

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia ankiety jest jasne zdefiniowanie celu badania. To na jego podstawie formułujesz pytania. Ważne, aby cel badania był precyzyjnie określony i prowadził do odpowiednich pytań, które pozwolą zebrać potrzebne informacje. W kontekście pisania pracy licencjackiej czy magisterskiej, zrozumienie celu badania jest kluczowe dla późniejszej analizy wyników. Przykładem może być analiza poziomu satysfakcji z życia wśród studentów, ocena postaw wobec zdrowia psychicznego lub badanie skuteczności interwencji psychologicznej.

Najpierw warto przeanalizować swoje pytania badawcze i hipotezy. Zastanów się: jakie odpowiedzi przyniosą zastosowane przez Ciebie testy? Czego może Ci zabraknąć? Jakie dodatkowe informacje będą potrzebne do pełnego opisu badanej próby?

Jeśli masz już ankietę a chcesz dowiedzeić się jedynie jak ją opisać w rodziale metodologicznym zajrzyj tutaj

Rodzaje pytań w ankiecie

Kolejnym krokiem jest dobór odpowiednich rodzajów pytań. Ankieta może zawierać różne typy pytań, w zależności od charakteru badania i zmiennych, które chcesz zmierzyć, zarówno w pracach licencjackich, jak i magisterskich:

  • Pytania zamknięte: Respondent wybiera odpowiedź z określonego zestawu opcji (np. pytania wielokrotnego wyboru). Są łatwe do analizy statystycznej, co jest szczególnie pomocne podczas pisania pracy magisterskiej.
    Pytanie z odpowiedziami typu "tak/nie"

    Czy uważasz, że edukacja na temat zdrowia psychicznego powinna być częścią programu nauczania w szkołach?

    • Tak
    • Nie
    Pytanie z odpowiedziami typu "tak/nie" z dodatkowymi opcjami

    Czy kiedykolwiek uczestniczyłeś w zajęciach dotyczących zarządzania stresem?

    • Tak
    • Nie
    • Nie, ale planuję
    • Nie, i nie jestem zainteresowany
    Pytanie wielokrotnego wyboru

    Jakie formy aktywności fizycznej uprawiasz najczęściej?

    • Bieganie
    • Jazda na rowerze
    • Pływanie
    • Siłownia
    • Inne (proszę podać)
    Pytanie jednokrotnego wyboru

    Które z poniższych działań podejmujesz najczęściej w wolnym czasie?

    • Czytanie książek
    • Oglądanie filmów/seriali
    • Spotkania ze znajomymi
    • Uprawianie sportu
    • Inne (proszę podać)
    Pytanie o preferencje

    Jakie medium najczęściej wybierasz do zdobywania informacji?

    • Prasa
    • Telewizja
    • Internet
    • Radio
    Pytanie o częstotliwość

    Jak często robisz zakupy online?

    • Codziennie
    • Kilka razy w tygodniu
    • Raz w tygodniu
    • Kilka razy w miesiącu
    • Nigdy
  • Pytania otwarte: Respondent udziela swobodnej odpowiedzi. Tego typu pytania pozwalają uzyskać bardziej złożone i jakościowe odpowiedzi, jednak ich analiza ilościowa jest trudniejsza.
  • Skale ocen: Pytania pozwalające respondentowi ocenić określone twierdzenia na skali (np. skala Likerta). Przykład: „W jakim stopniu zgadzasz się z poniższym stwierdzeniem?” (1 – Zdecydowanie się nie zgadzam, 5 – Zdecydowanie się zgadzam).

Tworzenie klarownych i precyzyjnych pytań

Pytania w ankiecie powinny być jasne, precyzyjne i wolne od niejednoznaczności. W kontekście pisania prac licencjackich i magisterskich, istotne jest, aby ankieta była zrozumiała dla respondentów. Unikaj wprowadzania pytań sugerujących odpowiedź lub zbyt złożonych.

  • Unikaj pytań sugestywnych: Pytania nie powinny wpływać na odpowiedź respondenta.
  • Unikaj złożonych pytań: Każde pytanie powinno koncentrować się na jednym temacie.
  • Używaj prostego języka: Pytania powinny być zrozumiałe dla każdego, aby ankieta była dostępna dla szerokiej grupy respondentów, co ułatwi pisanie pracy licencjackiej lub magisterskiej.

Wskaźniki w badaniach ankietowych

Wskaźniki w badaniach ankietowych to doprecyzowane aspekty zmiennych, które pozwalają zmierzyć określone cechy lub konstrukty za pomocą pytań. Wskaźniki są wykorzystywane do operacjonalizacji zmiennych abstrakcyjnych, takich jak empatia, dostosowanie do zasad społecznych czy satysfakcja z życia.

Jeśli to możliwe, warto zadać więcej niż jedno pytanie odnoszące się do tej samej zmiennej/wskaźnika, aby lepiej uchwycić jej złożoność danego zjawiska. Można także wykorzystać pytania odwrócone, aby sprawdzić spójność odpowiedzi.

Przykłady wskaźników w różnych kontekstach badawczych:

  • Rozwój społeczno-emocjonalny empatia, dostosowanie do zasad społecznych czy rozpoznawanie emocji.
  • Satysfakcja z życia - zadowolenie z życia rodzinnego, zadowolenie z pracy zawodowej, poczucie szcęścia.
  • Postawy wobec zdrowia psychicznego - postrzeganie zdrowia psychicznego, postrzeganie znaczenia wsparcia psychologicznego, stygmatyzacja chorób psychicznych.

Rzetelność i trafność

Zdarza się, że w pracy licencjackiej i magisterskiej konieczne jest zapewnienie rzetelności i trafnośco narzędzia badawczego / wskaźnika. Rzetelność oznacza, że ankieta daje spójne wyniki, a trafność oznacza, że narzędzie mierzy to, co miało mierzyć.

  • Test rzetelności: W obliczeniach statystycznych stosuje się współczynnik alfa Cronbacha, aby ocenić, czy skale są wewnętrznie spójne.
  • Trfność: Sprawdzenie, czy pytania rzeczywiście mierzą analizowane konstrukty teoretyczne.

Wprowadzenie do ankiety

Co powinno zawierać wprowadzenie do ankiety:

  • Cel badania: krótkie wyjaśnienie, czego dotyczy ankieta i jaki jest cel badania.
  • Dobrowolność i anonimowość: zapewnienie, że udział w ankiecie jest dobrowolny, a dane są zbierane anonimowo.
  • Czas trwania: informacja, ile czasu zajmie wypełnienie ankiety.
  • Instrukcje techniczne: wyjaśnienie, jak wypełniać ankietę (jeśli jest to wymagane).
  • Podziękowanie: wyrazy wdzięczności za poświęcony czas i udział w badaniu.

Przykład wprowadzenia do ankiety

Szanowni Państwo,

Serdecznie zapraszam do udziału w badaniu, które ma na celu zbadanie [krótki opis tematu badania, np. postaw wobec zdrowia psychicznego, poziomu satysfakcji zawodowej, preferencji dotyczących stylu życia]. Państwa udział w badaniu jest całkowicie dobrowolny i anonimowy. W każdej chwili mogą państwo zregygnować z badania. Wyniki ankiety zostaną wykorzystane wyłącznie do celów naukowych, a dane będą analizowane zbiorczo.

Wypełnienie ankiety zajmie około [czas w minutach] minut. Wszystkie odpowiedzi są cenne i pomogą nam lepiej zrozumieć badane zagadnienia. Uprzejmie proszę o szczere odpowiedzi na wszystkie pytania.

Dziękuję za poświęcony czas i udział w badaniu!

Z poważaniem,
[Imię i nazwisko badacza]
[Instytucja/uczelnia]
[Adres e-mail]

Metryczka i pomiar zmiennych demograficznych

Metryczka to istotna część wielu badań ankietowych i kwestionariuszy, zawierająca pytania dotyczące podstawowych cech demograficznych respondentów. Informacje zebrane w metryczce pozwalają badaczom zrozumieć strukturę badanej próby i umożliwiają analizę wyników w kontekście różnic demograficznych.

Zmienna demograficzna – co to jest?

Zmienna demograficzna to każda cecha, która opisuje daną osobę w badaniu w sposób ilościowy lub jakościowy. Zmiennymi tymi mogą być np. wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, status zawodowy, dochody, stan cywilny czy długość stażu pracy. Te zmienne mają istotny wpływ na wyniki badania, ponieważ pozwalają badaczom ocenić, jak różne grupy społeczne reagują na dane pytania i jakie są różnice między nimi.

Najczęściej mierzone zmienne demograficzne w metryczkach

  • Wiek
  • Płeć
  • Wykształcenie
  • Miejsce zamieszkania
  • Status zawodowy
  • Dochody
  • Stan cywilny
Zobacz przykładową metryczkę
  • Wiek:

    Pomiar wieku można dokonać na kilka sposobów:

    • Dokładny wiek (np. pytanie otwarte: „Ile masz lat?”).
    • Przedział wiekowy (np. „18-24 lata”, „25-34 lata”, „35-44 lata” itd.).
  • Płeć:

    Pytanie o płeć zazwyczaj jest pytaniem zamkniętym z opcjami „Kobieta” i „Mężczyzna”. Coraz częściej pojawia się również opcja „Inne” lub „Wolę nie podawać” w celu zachowania inkluzywności.

  • Wykształcenie:

    Respondent może być zapytany o najwyższy poziom wykształcenia, który osiągnął. Przykłady odpowiedzi:

    • Podstawowe
    • Średnie
    • Wyższe licencjackie
    • Wyższe magisterskie
    • Doktorat
  • Miejsce zamieszkania:

    Zmienna ta może dotyczyć zarówno wielkości miejscowości, jak i regionu, w którym mieszka respondent. Przykłady:

    • Miasto powyżej 500 tys. mieszkańców
    • Miasto 100-500 tys. mieszkańców
    • Wieś
  • Status zawodowy:

    Pytanie o status zawodowy może zawierać opcje takie jak:

    • Pracuję na pełen etat
    • Pracuję na część etatu
    • Jestem bezrobotny
    • Jestem studentem
    • Jestem emerytem/rencistą
  • Dochody:

    Respondenci mogą być zapytani o miesięczne lub roczne dochody. Zwykle pytanie to jest przedstawiane w formie przedziałów dochodowych (np. „0-2000 zł”, „2001-4000 zł” itd.).

  • Stan cywilny:

    Przykłady odpowiedzi w tym przypadku to:

    • Kawaler/Panna
    • Żonaty/Zamężna
    • Rozwiedziony/a
    • Wdowiec/Wdowa

Tworzenie ankiety krok po kroku

Operacjonalizacja zmiennej

Operacjonalizacja to proces przekształcania zmiennej teoretycznej (np. satysfakcja z pracy, poczucie wsparcia społecznego, poziom lęku) w konkretne wskaźniki, które można zmierzyć. Każda zmienna może mieć kilka wskaźników, które dokładnie opisują różne jej aspekty.

Przykład zmiennej: Satysfakcja z pracy

Wskaźniki:

  • Zadowolenie z warunków pracy
  • Relacje z przełożonymi
  • Możliwość rozwoju zawodowego
  • Wynagrodzenie
  • Poziom stresu w pracy

Przykłady pytań do każdego wskaźnika

Zadowolenie z warunków pracy:
  • Jak oceniasz ogólne warunki pracy w swojej firmie?
  • Czy biuro, w którym pracujesz, spełnia Twoje oczekiwania?
  • Czy masz dostęp do wszystkich narzędzi i zasobów, których potrzebujesz w pracy?
  • Jak oceniasz wyposażenie stanowiska pracy?
  • Czy warunki pracy w Twojej firmie są odpowiednie, aby utrzymać równowagę między pracą a życiem osobistym?
Relacje z przełożonymi:
  • Jak oceniasz swoje relacje z bezpośrednim przełożonym?
  • Czy Twój przełożony wspiera Cię w rozwoju zawodowym?
  • Jak często otrzymujesz informacje zwrotne od swojego przełożonego?
  • Czy czujesz, że Twój przełożony traktuje Cię sprawiedliwie?
  • Jak oceniasz komunikację z przełożonymi w swojej firmie?
Możliwość rozwoju zawodowego:
  • Czy masz możliwość rozwoju zawodowego w swojej firmie?
  • Czy firma oferuje szkolenia i kursy wspierające rozwój zawodowy?
  • Jak oceniasz swoje szanse na awans w obecnej pracy?
  • Czy czujesz, że Twoja praca daje Ci możliwość zdobycia nowych umiejętności?
  • Czy Twoje zadania w pracy umożliwiają rozwój zawodowy?
Wynagrodzenie:
  • Jak oceniasz swoje wynagrodzenie w odniesieniu do wykonywanej pracy?
  • Czy uważasz, że otrzymujesz wynagrodzenie adekwatne do swoich obowiązków?
  • Czy czujesz, że Twoje wynagrodzenie odzwierciedla Twoje zaangażowanie?
  • Jakie są Twoje odczucia względem premii i dodatkowych świadczeń oferowanych przez firmę?
  • Czy wynagrodzenie, które otrzymujesz, jest wystarczające, aby zaspokoić Twoje potrzeby finansowe?
Poziom stresu w pracy:
  • Jak często odczuwasz stres w pracy?
  • Czy Twoje obowiązki zawodowe są przyczyną dużego stresu?
  • Czy czujesz, że masz wystarczająco dużo czasu, aby wykonać swoje zadania?
  • Jakie czynniki w pracy są dla Ciebie najbardziej stresujące?
  • Czy Twoja praca wpływa na Twoje zdrowie psychiczne?

Wybór spójnej skali pomiarowej

Kiedy już zidentyfikujesz wskaźniki i sformułujesz pytania, należy wybrać spójną skalę pomiarową, na której będą mierzone odpowiedzi. Najczęściej stosowaną skalą jest skala Likerta, zazwyczaj w formacie 5- lub 7-punktowym. Przykład 5-punktowej skali Likerta:

  • 1 – Zdecydowanie się nie zgadzam
  • 2 – Raczej się nie zgadzam
  • 3 – Trudno powiedzieć
  • 4 – Raczej się zgadzam
  • 5 – Zdecydowanie się zgadzam

Dlaczego spójna skala jest ważna?

Porównywalność danych: Spójność skali pozwala na bezpośrednie porównywanie wyników w różnych pytaniach i analizowanie zależności między zmiennymi.

Łatwiejsza analiza statystyczna: Użycie jednolitej skali dla wszystkich pytań umożliwia bardziej precyzyjną analizę statystyczną, co ułatwia interpretację wyników.

Spójność i zrozumiałość dla respondentów: Dla uczestników ankiety spójna skala ułatwia odpowiadanie na pytania, co poprawia jakość danych.

Tworzenie ankiety online

Obecnie dostępne są różnorodne narzędzia online, które ułatwiają proces tworzenia ankiet, co znacząco usprawnia pisanie prac badawczych, zarówno licencjackich, jak i magisterskich:

  • Google Forms: Darmowe narzędzie do tworzenia ankiet online z opcją automatycznej analizy wyników.
  • SurveyMonkey: Profesjonalne narzędzie do tworzenia zaawansowanych ankiet.
  • LimeSurvey: Darmowe oprogramowanie typu open-source do tworzenia i zarządzania ankietami.

Przykładowe ankiety

Przykład ankiety do pracy licencjaskiej z pielęgniarstwa

Wprowadzenie

Szanowni Państwo,

Zapraszam do udziału w badaniu, które ma na celu zbadanie satysfakcji zawodowej pielęgniarek oraz ich warunków pracy. Państwa udział w badaniu jest całkowicie dobrowolny i anonimowy, a uzyskane wyniki będą wykorzystywane wyłącznie do celów naukowych, w ramach pracy licencjackiej. Wyniki zostaną przedstawione w formie zbiorczej, co gwarantuje pełną anonimowość odpowiedzi.

Wypełnienie ankiety zajmie około 10 minut. Uprzejmie prosimy o szczere odpowiedzi na wszystkie pytania.

Dziękuję za poświęcony czas i udział w badaniu.

Z poważaniem,
[Imię i nazwisko badacza]
[Instytucja/uczelnia]


Metryczka

  • Wiek:
  • Płeć:
  • Wykształcenie:
  • Staż pracy:
  • Rodzaj zatrudnienia:

Zadowolenie z warunków pracy

  • Jak oceniasz ogólne warunki pracy w szpitalu?
  • Czy Twoje miejsce pracy spełnia wymagania ergonomiczne?
  • Czy masz dostęp do potrzebnych narzędzi i materiałów medycznych?
  • Jak oceniasz organizację pracy na oddziale?
  • Czy warunki pracy pozwalają na utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym?

Relacje z zespołem medycznym

  • Jak oceniasz swoje relacje z lekarzami?
  • Czy czujesz się wspierany/a przez zespół medyczny w codziennej pracy?
  • Jak często otrzymujesz informacje zwrotne od swojego przełożonego?
  • Czy Twoje relacje z innymi pielęgniarkami są satysfakcjonujące?
  • Jak oceniasz atmosferę pracy na oddziale?

Poziom wynagrodzenia

  • Jak oceniasz swoje wynagrodzenie w stosunku do obowiązków, które wykonujesz?
  • Czy Twoje wynagrodzenie jest adekwatne do wkładu pracy?
  • Czy czujesz się odpowiednio wynagradzany/a za nadgodziny?
  • Jakie są Twoje odczucia względem premii i dodatków?
  • Czy wynagrodzenie, które otrzymujesz, jest wystarczające, aby zaspokoić Twoje potrzeby finansowe?

Poziom stresu w pracy

  • Jak często odczuwasz stres w pracy?
  • Czy Twoje obowiązki zawodowe są przyczyną dużego stresu?
  • Jakie sytuacje w pracy powodują u Ciebie największy stres?
  • Czy czujesz, że masz wystarczająco dużo czasu, aby wykonać swoje zadania?
  • Czy poziom stresu w pracy wpływa na Twoje zdrowie psychiczne?
Przykład ankiety do pracy licencjaskiej z pedagogiki

Wprowadzenie

Szanowni Państwo,

Zapraszam do udziału w badaniu, które ma na celu zbadanie poziomu satysfakcji zawodowej nauczycieli oraz ich relacji z uczniami i współpracownikami. Państwa udział w badaniu jest całkowicie dobrowolny i anonimowy. Wyniki zostaną wykorzystane wyłącznie do celów naukowych, w ramach pracy licencjackiej, a odpowiedzi będą analizowane w formie zbiorczej.

Wypełnienie ankiety zajmie około 10 minut. Uprzejmie prosimy o szczere odpowiedzi na wszystkie pytania.

Dziękuję za poświęcony czas i udział w badaniu.

Z poważaniem,
[Imię i nazwisko badacza]
[Instytucja/uczelnia]


Metryczka

  • Wiek:
  • Płeć:
  • Wykształcenie:
  • Staż pracy:
  • Typ szkoły:

Zadowolenie z pracy

  • Jak oceniasz ogólną satysfakcję z pracy w szkole?
  • Czy uważasz, że masz odpowiednie warunki pracy, aby efektywnie wykonywać swoje obowiązki?
  • Czy masz dostęp do odpowiednich materiałów dydaktycznych i narzędzi pracy?
  • Czy czujesz, że Twoje warunki pracy wspierają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym?

Relacje z uczniami

  • Jak oceniasz swoje relacje z uczniami?
  • Czy czujesz się szanowany/a przez swoich uczniów?
  • Czy Twoje relacje z uczniami wpływają na Twoje zaangażowanie w pracę?

Relacje z innymi nauczycielami

  • Jak oceniasz swoje relacje z innymi nauczycielami?
  • Czy czujesz wsparcie ze strony innych nauczycieli w wykonywaniu swoich obowiązków?
  • Czy atmosfera w zespole nauczycielskim wpływa na Twoją satysfakcję z pracy?

Poziom stresu w pracy

  • Jak często odczuwasz stres w pracy związany z obowiązkami zawodowymi?
  • Czy masz poczucie, że obowiązki zawodowe są przyczyną dużego stresu?
  • Czy poziom stresu wpływa na Twoje zdrowie psychiczne?
  • Czy masz wystarczająco dużo czasu, aby efektywnie wykonywać swoje zadania zawodowe?
  • Jakie czynniki w pracy najbardziej wpływają na Twój poziom stresu?

Więcej przykładów

Nadal Potrzebujesz

POMOCY W PISANIU ?

Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych

Umów się na darmowe konsultacje