SWLS – Skala satysfakcji z życia
Opis narzędzia SWLS
Narzędzie służy do pomiaru ogólnego wskaźnika poczucia zadowolenia z życia, skierowane jest do osób dorosłych, zarówno zdrowych, jak i chorych. Zawiera pięć stwierdzeń, do których badany ustosunkowuje się poprzez określenie, na ile się z nimi zgadza.
Ogólny wynik wskazuje stopień satysfakcji z życia – im wyższy wynik, tym większe poczucie satysfakcji z życia.
Rzetelność: alfa Cronbacha – 0,81; wskaźnik stałości skali – 0,86.
Trafność: Dodatnia korelacja między poziomem satysfakcji z życia a poczuciem własnej wartości (Skala Poczucia Własnej Wartości Rosenberga – RSES) oraz dyspozycyjnym optymizmem (LOT-R). Ujemna korelacja między wynikiem Skali SWLS a nasileniem spostrzeganego stresu (Skala Odczuwanego Stresu – PSS) oraz kontrolą emocji gniewu, lęku i depresji (CECS).
Przegląd badań
Wypalenie zawodowe i satysfakcja z życia
Wiele badań koncentruje się na związkach między wypaleniem zawodowym a satysfakcją z życia. Badania przeprowadzone wśród neurologów w Rio de Janeiro wykazały istotną korelację między wypaleniem a niskimi wynikami w Skali Satysfakcji z Życia (SWLS), co sugeruje, że osoby doświadczające większego wypalenia zawodowego mają niższy poziom satysfakcji z życia (de Souza Carvalho i Alvarenga, 2013). Podobne wyniki odnotowano w badaniach przeprowadzonych wśród nauczycieli akademickich, gdzie niższe wyniki SWLS były związane z wyższym poziomem wypalenia (Wilczek-Rużyczka, 2023). W badaniach nad wypaleniem szkolnym stwierdzono, że uczniowie doświadczający wypalenia charakteryzowali się niższą satysfakcją z życia, choć korelacja ta była stosunkowo niska (Mehdinezhad, 2015).
W Polsce, badania wśród pielęgniarek i położnych wykazały negatywną korelację między satysfakcją z życia a różnymi podskalami wypalenia zawodowego (Uchmanowicz i in., 2019). Z kolei badania wśród studentów medycyny pokazały, że wypalenie akademickie miało negatywny wpływ na satysfakcję z życia, co sugeruje długoterminowy wpływ wypalenia na dobrostan psychiczny (Wang i in., 2022).
Wpływ wsparcia społecznego i zdrowia psychicznego na satysfakcję z życia
Wsparcie społeczne i zdrowie psychiczne mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu satysfakcji z życia. Badania wykazują pozytywną korelację między wsparciem społecznym a wynikami SWLS, co sugeruje, że osoby otrzymujące większe wsparcie społeczne mają wyższą satysfakcję z życia. Jednocześnie wyższy poziom depresji wiąże się z niższymi wynikami w SWLS, co pokazuje negatywny wpływ problemów zdrowia psychicznego na subiektywną ocenę życia (Glaesmer i in., 2011). Podobne wyniki dotyczące zdrowia fizycznego wskazują, że lepszy stan zdrowia wiąże się z wyższą satysfakcją z życia (López-Ortega i in., 2016). Osoby o lepszym stanie zdrowia psychicznego i fizycznego osiągają wyższą satysfakcję z życia, co potwierdza ważność wsparcia zarówno społecznego, jak i zdrowotnego w kształtowaniu dobrostanu.
Cechy osobowości i zmienne demograficzne
Cechy osobowości oraz zmienne demograficzne mają istotny wpływ na subiektywną ocenę satysfakcji z życia. Badania Arrindell i in. (1999) wykazują, że cechy takie jak neurotyzm są negatywnie skorelowane z wynikami SWLS, podczas gdy ekstrawersja i sumienność wykazują pozytywną korelację. Podobne wyniki uzyskano w badaniach dotyczących zmiennych demograficznych, gdzie m.in. klasa społeczna i zatrudnienie były istotnymi predyktorami dobrostanu subiektywnego kobiet (Żukauskienė i in., 2005). Badania nad Pięcioczynnikowym Modelem Osobowości potwierdzają, że cechy takie jak ekstrawersja i neurotyzm są kluczowe w przewidywaniu subiektywnego dobrostanu oraz poziomu depresji (Cheng i Furnham, 2003). Dalsza analiza wykazała, że różnice osobowościowe oraz uwarunkowania społeczno-demograficzne mają istotny wpływ na poziom satysfakcji z życia (Gutiérrez i in., 2005), a także na rozpowszechnienie i korelaty zaburzeń osobowości w populacji (Eaton i Greene, 2018).
Tematy prac magisterskich
- Związek wypalenia zawodowego z satysfakcją z życia wśród pracowników służby zdrowia na przykładzie pielęgniarek i położnych.
- Związek między wsparciem społecznym a poziomem satysfakcji z życia u osób z przewlekłymi chorobami psychicznymi.
- Porównanie satysfakcji z życia i wypalenia szkolnego wśród studentów kierunków medycznych i niemedycznych.
- Związek cech osobowości z kształtowaniem subiektywnego dobrostanu.
- Determinanty satysfakcji z życia w kontekście wypalenia zawodowego wśród nauczycieli akademickich.
- Związek między rezyliencją a satysfakcją z życia u studentów medycyny doświadczających wypalenia akademickiego.
- Związek zdrowia fizycznego i psychicznego z poziomem satysfakcji z życia w kontekście wyzwań zawodowych pielęgniarek.
Bibliografia
- de Souza Carvalho, R., & Alvarenga, R. M. P. (2013). Burnout syndrome and satisfaction with life among neurologists in Rio de Janeiro, Brazil. Revista Brasileira de Neurologia. Citeseer. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=bbff15595887e8ef56d1069212a3e866d94a5fd2
- Wilczek-Rużyczka, E. (2023). Level of occupational burnout, perceived stress and life satisfaction amongst university teachers. Acta Universitatis. Biblioteka Nauki. https://bibliotekanauki.pl/articles/28763462.pdf
- Mehdinezhad, V. (2015). Students' satisfaction with life and its relation to school burnout. Bulgarian Journal of Science and Education Policy, 9(2), 123-136. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/296282705_Students'_Satisfaction_with_Life_and_Its_Relation_to_School_Burnout
- Uchmanowicz, I., Manulik, S., Lomper, K., Rosinczuk, J., & Kolasińska, J. (2019). Life satisfaction, job satisfaction, life orientation and occupational burnout among nurses and midwives in medical institutions in Poland: a cross-sectional study. BMJ Open, 9(1), e024296. https://bmjopen.bmj.com/content/9/1/e024296.full.pdf
- Wang, Q., Sun, W., & Wu, H. (2022). Associations between academic burnout, resilience, and life satisfaction among medical students: a three-wave longitudinal study. BMC Medical Education, 22, 188. Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1186/s12909-022-03326-6.pdf
- Glaesmer, H., Grande, G., Braehler, E., & Roth, M. (2011). The German version of the Satisfaction with Life Scale (SWLS): Psychometric properties, validity, and population-based norms. European Journal of Psychological Assessment, 27, 127-132.
- Arrindell, W., Heesink, J.A.M., & Feij, J. (1999). The satisfaction with Life Scale (SWLS): Appraisal with 1700 healthy young adults in The Netherlands. Personality and Individual Differences, 26, 815-826.
- Whisman, M., & Judd, C. (2016). A cross-national analysis of measurement invariance of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment, 28(2), 239-244.
- López-Ortega, M., Torres-Castro, S., & Rosas-Carrasco, Ó. (2016). Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale (SWLS) in a representative sample of Mexican adults. Health and Quality of Life Outcomes, 14.
- Żukauskienė, R., Navaitienė, J., & Cravetto, J. (2005). Czynniki demograficzne i osobowościowe związane z dobrostanem subiektywnym kobiet. Socialinis Darbas: Mokslo Darbai, 4(2), 45-57.
- Cheng, H., & Furnham, A. (2003). Osobowość, samoocena i predyktory demograficzne szczęścia i depresji. Personality and Individual Differences, 34(6), 1033-1040.
- Gutiérrez, J. L. G., Jiménez, B. M., Hernández, E. G., & Pacheco, N. E. (2005). Osobowość i subiektywny dobrostan: korelacje cech Wielkiej Piątki i zmiennych demograficznych. Personality and Individual Differences, 38(7), 1561-1570.
- Eaton, N. R., & Greene, A. L. (2018). Zaburzenia osobowości: rozpowszechnienie w społeczności i korelaty społeczno-demograficzne. Current Opinion in Psychology, 21(4), 37-42.
Nadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje