Poprawa prac, błędy zakłócające podstawową funkcje języka
Poprawa prac, błędy zakłócające podstawową funkcje języka. Nie wszystkie odstępstwa od normy językowej ocenia się jednakowo. Niekiedy naruszenie zasad poprawnościowych zachodzi już na poziomie elementarnym i prowadzi do zakłócenia podstawowej funkcji języka, tzn. funkcji informacyjnej (komunikatywnej).
Tekst pracy zawierający taki błąd jest albo niezupełnie zrozumiały dla odbiorcy, albo przekazuje informacje w sposób niezgodny z intencją nadawcy (rozumienie fałszywe), albo wreszcie jest tak zawiły, rozwlekły czy niejasny, że dotarcie do jego treści wymaga wielokrotnej lektury i szczegółowego namysłu (rozumienie zakłócone, opóźnione). Tego rodzaju błędy najczęściej spotykam gdy poprawiam pracę z prawa.
W takim wypadku mówi się o błędach rażących.
W poprawie prac należy zwrócić uwagę na błędy fonetyczne, czyli błędy wymowy . Polegają one na niewłaściwym akcentowaniu sylab i wyrazów np.
- Matma, wizyta
zamiast
- matematyka, wizyta;
- Wszytkie ptaki krążyły nad domem
zamiast
- Wszystkie ptaki krążyły nad domem
Na niepoprawnym (tzn. przesadnie dokładnym lub niestarannym) wymawianiu poszczególnych dźwięków np.
- pieńc, trza
zamiast
- pięć, trzeba.
Na nadmiernym upraszczaniu grup spółgłoskowych w wyrazach lub wyrażeniach np.
- toszamość, romantys,
- Poprawnie: tożsamość, romantyzm.
Na znacznie słabszym wymawianiu końcowych sylab wyrazu (tzw. połykaniu), na mówieniu zbyt szybko czy monotonnie.
Innym razem poprawiany w pracy tekst jest wprawdzie zupełnie zrozumiały, ale jego forma narusza w wielu punktach zwyczaj językowy, i to w kwestiach nie budzących na ogół wątpliwości przeciętnych użytkowników języka. O takiej wypowiedzi (ustnej lub pisemnej w pracach dyplomowych ) powiemy, że zawiera błędy pospolite.
Wreszcie poprawiany tekst w pracy magisterskiej może budzić - szczególnie u bardzo wyrobionych językowo odbiorców - zastrzeżenia natury estetycznej w sprawach, które nie są jednoznacznie, dokładnie rozstrzygnięte w powszechnie dostępnych wydawnictwach poprawnościowych.
Autor takiego tekstu odpowiada więc tylko za nietrafność swojej intuicji językowej, a kwestionowane konstrukcje uznaje się za usterki językowe.
Podczas poprawiania pracy sama korzystam i również polecam tradycyjny słownik, wersja online wydaje się bardzo praktyczne:
https://sjp.pwn.plNadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje