Korekta prac – czego jeszcze nie wiesz o Wordzie?

Oceń ten wpis

Korekta prac – czego jeszcze nie wiesz o Wordzie?

Korekta prac – czego jeszcze nie wiesz o Wordzie? Wygoda i szereg funkcjonalności – nie tylko poprawa prac, ale również ich tworzenie bardzo często przebiega przy pomocy programu Microsoft Word. Wszyscy go kojarzą, ale nie każdy potrafi maksymalnie wykorzystać jego możliwości. Sprawdź, czego jeszcze nie wiesz o Wordzie.

Jak skorzystać z Worda za darmo?

Chcesz korzystać z Worda bez konieczności zakupu jego płatnej wersji? Microsoft udostępnia aplikacje Office online nieodpłatnie. Wersja online programu Microsoft Word jest dostępna dla każdego, po zalogowaniu się / rejestracji konta. Takie rozwiązanie to również świetny pomysł na skorzystanie z Worda dla osób, które choć mają program zainstalowany na swoim dysku, to chciałyby z niego korzystać w zespole. Do dokumentu tworzonego online może mieć dostęp nawet kilka osób, które mogą go jednocześnie edytować.

Jak szybko wyeliminować powtarzające się błędy w tekście?

Jednym z często powtarzających się błędów, z jakim zmagam się podczas korekty prac dyplomowych, jest pisownia skrótu między innymi ze spacją: „m. in.” zamiast „m.in.”. Załóżmy, że Ty również zapisywałaś lub zapisywałeś go niepoprawnie i teraz masz przed sobą kilkadziesiąt stron pracy dyplomowej, które wymagają poprawy. Zamiast przeszukiwać ręcznie cały dokument, przydatne będzie narzędzie znajdowania, a następnie zamieniania znalezionych słów. W polu „Znajdź” wystarczy wpisać błędny wyraz, a następnie w polu „Zamień” jego prawidłową wersję. Skorzystanie z tej funkcji umożliwia także skrót klawiszowy Ctrl + H.

Odstępy pomiędzy akapitami – Ty też ustawiasz je za pomocą klawisza „Enter”?

Aby zwiększyć przejrzystość i czytelność tekstu, dłuższe formy dzielimy na akapity. Chcąc oznaczyć przerwy w Wordzie, wiele osób po zakończeniu ostatniego zdania korzysta z klawisza Enter. Podczas edycji tekstu takie zabiegi mogą jednak doprowadzić do powstawania niepotrzebnych odstępów, które następnie trzeba usunąć przed drukiem ręcznie. Przerwy pomiędzy akapitami regulowane są w Ustawieniach akapitu, gdzie możemy ustalić wielkość poszczególnych odstępów.

Przydatne skróty klawiaturowe w Wordzie:

  1. Ułatwiające nawigację:
    • CTRL + PAGE DOWN – następna strona,
    • CTRL + PAGE UP – poprzednia strona,
    • CTRL + HOME – początek dokumentu,
    • CTRL + END – koniec dokumentu,
    • PAGE DOWN – przewinięcie o jeden „ekran” w dół (czyli o rzeczywisty widok wyświetlany na monitorze),
    • PAGE UP – przesunięcie o jeden „ekran” w górę,
    • HOME – przesunięcie kursora na początek wiersza,
    • END – przesunięcie kursora na koniec wiersza,
    • CTRL + SHIFT + STRZAŁKA W LEWO/W PRAWO – zaznaczanie kolejnych wyrazów w wierszu,
    • CTRL + SHIFT + STRZAŁKA W GÓRĘ/W DÓŁ – zaznaczanie kolejnych wierszy tekstu.
  2. Formatowanie tekstu:
    • CTRL + D – ustawienia czcionki,
    • CTRL + I – złożenie tekstu kursywą,
    • CTRL + B – pogrubienie tekstu,
    • CTRL + U – podkreślenie tekstu,
    • CTRL + SHIFT + A – zamiana na wersaliki,
    • CTRL + SHIFT + K – zamiana na kapitaliki,
    • CTRL + = – indeks górny,
    • SHIFT + F3 (po zaznaczeniu tekstu) – zmiana wielkości liter.
  3. Formatowanie akapitu:
    • CTRL + L – wyrównanie tekstu do lewej,
    • CTRL + E – wyrównanie tekstu do środka,
    • CTRL + R – wyrównanie tekstu do prawej,
    • CTRL + J – wyjustowanie,
    • CTRL + ENTER – podział strony,
    • CTRL + TAB – wstawianie znaku tabulacji.
  4. Narzędzia:
    • CTRL + F – „Nawigacja” (wyszukiwarka),
    • CTRL + H – „Znajdowanie i zamienianie”,
    • CTRL + SHIFT + E – „Śledź zmiany”,
    • CTRL + SHIFT + G – „Statystyka wyrazów”,
    • F7 – „Pisownia i gramatyka”,
    • F12 – „Zapisz jako” (przydatne przy tworzeniu kopii zapasowej).
  5. Pozostałe skróty:
    • CTRL + kółko myszy – przybliżanie/oddalanie widoku,
    • CTRL + SHIFT + 8 – włączanie ukrytych znaczników formatowania,
    • CTRL + ALT + J – nowy przypis,
    • CTRL + P – drukowanie,
    • CTRL + Z – cofnij ostatnią czynność,
    • CTRL + Y – ponów ostatnią czynność.

Oceń ten wpis
AUTOR
Dorota Wrona

Magister psychologii, wielokrotna laureatka stypendium Ministra Edukacji, Rektora KUL oraz Marszałka Województwa Lubelskiego. Założycielka platformy YouExpert i współwłaściciel programu antyplagiatowego „JSA – demo”, przeznaczonego do samodzielnego sprawdzenia pracy pod kątem plagiatu.