98% zgodności z JSA
- Wypróbuj za darmo program antyplagiatowy Wrona

GSES skala uogólnionej skuteczności

Opis narzędzia GSES

Autorzy originału: Schwarzera i Jerusalem'a z Freie Universität Berlin (1993)

Autorzy polskiej wersji: Ralf Schwarzer, Michael Jerusalem i Zygfryd Juczyński (2012)

GSES (Generalized Self-Efficacy Scale – GSES) składa się z 10 stwierdzeń wchodzących w skład jednego czynnika. Mierzy siłę ogólnego przekonania jednostki o skuteczności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i przeszkodami. Zgodność wewnętrzną skali GSES oszacowano na podstawie badania 174 osób w wieku 20-55 lat. Współczynnik alfa Cronbacha wyniósł 0,85. Rzetelność skali oceniana metodą test-retest (po pięciu tygodniach) wyniosła 0,78.

Narzędzie bazuje na koncepcji Bandury (1977). Koncepcja Bandury zwraca uwagę na dwie różne, ale powiązane kwestie: jakie efekty osoba spodziewa się osiągnąć (oczekiwanie wyniku) i czy wierzy, że ma zdolność do wykonania działań prowadzących do tych efektów (oczekiwanie skuteczności). Spostrzegana skuteczność odnosi się do tej drugiej kwestii i może dotyczyć zarówno specyficznych działań, jak i ogólnego przekonania o swoich umiejętnościach

Zobacz inne testy

Tematy prac magisterskich z wykorzystaniem GSES

  • Wpływ poczucia własnej skuteczności na motywację i osiągnięcia uczniów w szkole podstawowej
  • Rola wsparcia nauczycieli w rozwoju samooceny skuteczności akademickiej uczniów szkół średnich
  • Zastosowanie teorii własnej skuteczności w programach zdrowotnych i ich wpływ na zachowania zdrowotne
  • Wpływ wczesnych doświadczeń badawczych na samoocenę skuteczności wśród studentów kierunków naukowych
  • Związek między czynnikami osobowościowymi a poczuciem własnej skuteczności u młodych dorosłych
  • Poczucie własnej skuteczności a produktywność pracowników w organizacjach
  • Rola poczucia własnej skuteczności w leczeniu uzależnień
  • Wpływ samooceny skuteczności nauczycieli na wyniki dydaktyczne uczniów

Przegląd badań

Edukacja

Badania wykazały, że przekonania uczniów o ich własnej skuteczności są istotnym czynnikiem wpływającym na ich motywację i osiągnięcia. Samoocena skuteczności jest szeroko stosowana w różnych dziedzinach, co podkreśla jej znaczenie w badaniach nad motywacją (Pajares, 1997). Wzrost liczby badań nad samooceną skuteczności w ostatnich latach poszerzył nasze rozumienie tego konstruktu, jednak prowadził także do powstania wielu różnych miar. Poczucie własnej skuteczności odgrywa kluczową rolę w edukacji, wpływając na osiągnięcia uczniów (Schunk, 1995). Istnieje potrzeba dalszych badań nad tym, jak zmienia się poczucie własnej skuteczności w miarę postępu edukacji oraz jak wpływa na wysiłek i wytrwałość uczniów (Schunk & Pajares, 2004). Rozwój samooceny skuteczności akademickiej jest dynamiczny i zależy od różnych czynników, takich jak wsparcie nauczycieli, doświadczenia szkolne i sukcesy w nauce (Schunk & Pajares, 2002).

Zdrowie

Zastosowanie teorii własnej skuteczności w różnych aspektach zachowań zdrowotnych pokazuje, że percepcja własnej skuteczności wpływa na zdrowie i jest istotnym czynnikiem motywującym do zdrowych zachowań (O'Leary, 1985). Badania wykazały, że poczucie skuteczności jest kluczowe w leczeniu uzależnień oraz zapobieganiu nawrotom. Wyższe poczucie skuteczności jest związane z niższymi wskaźnikami nawrotów (Xu, 2023). Badanie wykazało pozytywną korelację między poczuciem skuteczności w badaniach (RSE) a akceptacją praktyk opartych na dowodach (EBP). Studenci, którzy uczestniczyli w projektach badawczych, warsztatach lub programach Master of Public Health, mieli wyższe RSE i EBP (Zia et al., 2022).

Badania naukowe

Wczesne doświadczenia badawcze przewidują poczucie własnej skuteczności w badaniach naukowych. Pozytywne wczesne doświadczenia są kluczowe dla budowania wysokiej samooceny skuteczności badawczej (Love, Bahner, & Jones, 2007). Badania nad strukturą czynnikową trzech miar samooceny skuteczności badawczej wskazują na różnorodne aspekty tej cechy, takie jak analiza danych, integracja badań i zastosowanie wyników, które są istotne dla skuteczności badawczej (Forester & Kahn, 2004).

Osobowość

Badania nad teorią własnej skuteczności pokazują, że rozwijające się przekonania uczniów o ich zdolnościach akademickich oraz pewność, że mogą osiągnąć określone cele, mają istotny wpływ na ich osiągnięcia (Maddux, 2016). Badanie wykazało, że cztery z pięciu głównych czynników osobowościowych (ekstrawersja, neurotyczność, sumienność, otwartość), zdolności poznawcze, zdrowie psychiczne i fizyczne, płeć, wykształcenie i zawód były znaczącymi i niezależnymi predyktorami poczucia skuteczności, wyjaśniając 23% wariancji (Furnham & Cheng, 2023).

Praca i organizacje

Badanie eksploracyjne wykazało, że pozytywne poczucie skuteczności ma wpływ na produktywność pracowników, mierzono je za pomocą pojęć prezenteizmu i absenteizmu (Chakroborty & Guha, 2023). Badania nad profesjonalną samooceną skuteczności, zwłaszcza w kontekście nauczania, wskazują, że nauczyciele o wysokiej samoocenie skuteczności lepiej motywują uczniów i osiągają lepsze wyniki dydaktyczne (Schwarzer & Luszczynska, 2008).

Bibliografia

Nadal Potrzebujesz

POMOCY W PISANIU ?

Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych

Umów się na darmowe konsultacje