FCZ-KT - Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu
Opis narzędzia FCZ-KT(R)
Autorzy: Maria Cyniak-Cieciura, Bogdan Zawadzki, Jan Strelau.
Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT to narzędzie stworzone w 1997 roku przez Jana Strelaua i Bogdana Zawadzkiego. Autorami wersji zrewidowanej z 2016 roku są: M. Cyniak-Cieciura, J. Strelau i B. Zawadzki. Metoda umożliwia zdiagnozowanie podstawowych wymiarów temperamentu, które uwarunkowane są biologicznie. Kwestionariusz składa się ze 100 stwierdzeń, do których badany musi się ustosunkować na 4-stopniowej skali (1 – Zdecydowanie nie zgadzam się; 2 – Nie zgadzam się; 3 - Zgadzam się; 4 – Zdecydowanie zgadzam się). W pierwszej wersji kwestionariusza znajdowało się sześć skal treściowych, a w obecnej siedem.
- Żwawość – tendencja do szybkiego reagowania i utrzymywania wysokiego tempa wykonywanych czynności;
- Perseweratywność – tendencja do utrzymywania i/lub powtarzania zachowania pomimo ustania działania bodźca, który wywołał to zachowanie;
- Rytmiczność – tendencja do rytmicznego wykonywania czynności związanych z cyklem snu i czuwania, spożywania posiłków oraz strategii pracy, która przejawia się w regularnych przerwach pomiędzy jednorazowymi reakcjami.
- Wrażliwość sensoryczna – zdolność do reagowania na bodźce o niskiej wartości stymulacyjnej bodźców zmysłowych, przejawiająca się w wysokiej wrażliwości i czułości zmysłowej;
- Wytrzymałość – zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach wymagających długotrwałej i wysoko stymulującej aktywności, przejawiająca się w wysokiej odporności na zmęczenie i dystraktory;
- Reaktywność emocjonalna – tendencja do intensywnej reakcji na bodźce emocjogenne, przejawiająca się w wysokiej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej;
- Aktywność – tendencja do podejmowania się wysoko stymulującej aktywności i/lub do podejmowania zachowań dostarczających stymulacji zewnętrznej (z otoczenia).
Rzetelność pomiaru została oszacowana poprzez zgodność wewnętrzną i stabilność czasową skal. Współczynniki zgodności wewnętrznej każdej ze skal mieści się w przedziale 0,73 – 0,88. Najwyższą zgodność uzyskani dla skal Reaktywność i Aktywność, a najniższą dla Żwawości i Perseweratywności. Natomiast współczynniki stabilności czasowej mieściły się w zakresie 0,77 – 0,90, najwyższe wartości otrzymano dla skal Aktywność i Wytrzymałość i Reaktywność emocjonalna. Można na tej podstawie stwierdzić, że wszystkie skale FCZ-KT (R), charakteryzują się satysfakcjonującą rzetelnością. [2] Kwestionariusz pozwala badać osoby powyżej 15 roku życia.
Zobacz inne testyTematy prac magisterskich z psychologii dotyczących temperamentu
- Wpływ temperamentu na rozwój cech autystycznych w populacji nieklinicznej.
- Profil temperamentu u osób ze zdiagnozowanym ADHD - związki z wymiarami osobowości i funkcjonowaniem społecznym.
- Temperament a gotowość szkolna. Porównanie dzieci w różnych systemach edukacyjnych.
- Związek między temperamentem a depresją u młodzieży - badanie oparte na skalach MMPI.
- Temperament a dobrostan psychiczny studentów: rola melancholii i innych typów temperamentu.
- Rola współrodzicielstwa w kształtowaniu temperamentu dziecka. Badanie empiryczne.
- Zależność między cechami temperamentu a objawami chorób psychicznych w różnych grupach wiekowych.
- Wpływ wczesnych cech temperamentu na rozwój emocjonalny i behawioralny dziecka.
Przegląd badań
Temperament i zdrowie psychiczne
W kontekście temperamentu i chorób psychicznych, badania wykazały, że różne grupy wiekowe wykazują specyficzne profile temperamentu związane z objawami chorób psychicznych, podkreślając znaczenie rozróżniania między emocjonalnymi i nieemocjonalnymi cechami temperamentu (Trofimova & Christiansen, 2016). Przegląd badań dotyczący wpływu temperamentu na depresję, mierzony za pomocą skal MMPI, wskazał na znaczący związek między specyficznymi cechami temperamentu a depresją (Nowak & Wiśniewska, 2018). Systematyczny przegląd relacji między temperamentem a zaburzeniami lękowymi wykazał, że określone cechy temperamentu, takie jak wysoka reaktywność emocjonalna, są powiązane z wyższym ryzykiem zaburzeń lękowych (Kowalska & Wiśniewska, 2018).
Temperament i rozwój
Badania nad wczesnym temperamentem wykazały różnorodne korelacje między kategoriami w Kwestionariuszu Zrewidowanego Temperamentu Niemowląt, podkreślając złożoność wczesnych cech temperamentu i ich wpływ na rozwój dziecka (Szymańska & Nowak, 1998). Oceny temperamentu w kontekście rozwojowej psychopatologii wskazują na niższą stabilność korelacji w porównaniu z ocenami kwestionariuszowymi, przy czym wiele badań zgłosiło różnice w stabilności temperamentu w zależności od metod oceny (Nowak, Wiśniewska, & Kowalska, 2012). Analiza empiryczna wykazała istotne związki między temperamentem dzieci a współrodzicielstwem, podkreślając znaczenie wspierającej współpracy rodziców dla rozwoju temperamentu (Wiśniewska, Szymańska, & Nowak, 2019).
Temperament a funkcjonowanie jednostki
Badania dotyczące temperamentu i gotowości szkolnej wykazały, że pewne cechy temperamentu, takie jak zdolność do samoregulacji, są istotne dla gotowości szkolnej dzieci. Dzieci o bardziej zrównoważonym temperamencie wykazują lepsze przygotowanie do szkoły (Kowalska, Nowak, & Wiśniewska, 2021). Przegląd badań wskazuje na pozytywne korelacje między wymiarami osobowości, temperamentem i charakterem u dorosłych z ADHD, znajdując szczególnie silne powiązania z określonymi cechami temperamentu (Niezabitowska, Szymańska, & Piszczek, 2018). Badania nad wpływem typów temperamentu na dobrostan studentów uniwersytetów wykazały, że melancholijny typ temperamentu ma bezpośredni pozytywny wpływ na ich dobrostan, podczas gdy inne typy mogą wpływać negatywnie (Szymańska, Kowalska, & Wiśniewska, 2019). Metaanaliza korelacji temperamentalnych z modelem pięcioczynnikowym (FFM) i psychopatologicznymi wymiarami HiTOP potwierdziła istotne korelacje, wykazując, że specyficzne cechy temperamentu mogą być predyktorami określonych zaburzeń psychicznych (Johnson & McLaughlin, 2024).
Bibliografia
- Miettunen, J., Lauronen, E., Kantojärvi, L., Veijola, J., & Joukamaa, M. (2008). Inter-correlations between Cloninger's temperament dimensions — A meta-analysis. Psychiatry Research, 160, 106-114.
- Windle, M. (1992). Revised Dimensions of Temperament Survey (DOTS—R): Simultaneous group confirmatory factor analysis for adolescent gender groups. Psychological Assessment, 4(2), 228-234.
- Pisula, E., Kawa, R., Danielewicz, D., & Pisula, W. (2015). The Relationship between Temperament and Autistic Traits in a Non-Clinical Students Sample. PLoS ONE.
- Trofimova, I., & Christiansen, J. (2016). Coupling of Temperament with Mental Illness in Four Age Groups. Psychological Reports, 118, 387-412.
- Gracia, D. F. K., Lara, D., Ottoni, G. L., & Araújo, R. (2019). Analysis of association between temperament and psychological symptoms using the Affective and Emotional Composite Temperament (AFECT) model: An internet-based survey. Journal of Affective Disorders.
- Niezabitowska, A., Szymańska, J., & Piszczek, M. (2018). Temperament, character, and personality disorders in adults with ADHD. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 20(1), 10-21.
- Kowalska, M., Nowak, P., & Wiśniewska, A. (2021). Temperament and school readiness: A literature review. Early Childhood Research Quarterly, 54, 34-45.
- Johnson, S. L., & McLaughlin, K. A. (2024). Meta-analytic review of temperamental correlates of the five factor model (FFM) and HiTOP's psychopathological domains. Journal of Research in Personality, 62, 23-34.
- Wiśniewska, A., & Kowalska, M. (2021). Temperament and school readiness: A literature review. Frontiers in Psychology, 12, Article 599411.
- Szymańska, J., & Nowak, P. (1998). The study of early temperament: Measurement and conceptual issues. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39(2), 147-158.
- Nowak, P., & Wiśniewska, A. (2018). The effects of temperament on depression according to the scales of the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI). International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(6), Article 1231.
- Wiśniewska, A., Szymańska, J., & Nowak, P. (2019). Empirical evidence on the relationship between coparenting and temperament. Journal of Family Psychology, 33(3), 345-358.
- Szymańska, J., Kowalska, M., & Wiśniewska, A. (2019). Influences of temperament types on university students' well-being. Journal of Educational Psychology, 111(4), 875-889.
- Nowak, P., Wiśniewska, A., & Kowalska, M. (2012). Temperament and its role in developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(6), 561-573.
Nadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje