98% zgodności z JSA
- Wypróbuj za darmo program antyplagiatowy Wrona

Dyskusja wyników badań w 5 krokach

Dyskusję wyników pisze się najczęściej w pracach z psychologii i pielęgniarstwa. Sprawia ona studentom wiele problemów. W tym artykule dowiesz się jak ją prawidłowo i względnie szybko przygotować. Zobaczysz przykładowe opracowania i najważniejsze wskazówki

Okładka artykułu
starstarstarstar

ocena 4.7 (5)

Data aktualizacji: 2021-04-28

Co zawiera dyskusja badań?

Dyskusja wyników zawiera omówienie wszystkich hipotez po kolei w kontekście wyników innych badaczy . Powinna zawierać poniższe:

  • główny cel badawczy
  • wykorzystane narzędzia,
  • wyniki badań własnych,
  • odniesienie uzyskanych wyników do innych badań,
  • z czego mogą wynikać rozbieżności między Twoimi wynikami a innymi badaniami?
  • ograniczenia badań własnych (najczęściej metodologiczne)
  • wskazówki dla praktyków i przyszłych badaczy.

Dyskusja wyników krok po kroku

  1. Krok 1. Wypisz zmienne i hipotezy z Twojej pracy
  2. Krok 2. Znajdź badania naukowe
  3. Krok 3. Przeanalizuj badania
  4. Krok 4. Porównaj wyniki.
  5. Krok 5. Opisz ograniczenia badań własnych.
  6. Krok 5. Napisz jak można wykorzystać wyniki Twoich badań.

Krok 1. Wypisz zmienne i hipotezy z Twojej pracy

Powinny się one zawierać w Twojej metodologii. Warto też wypisać sobie powiązane tematycznie hasła i słowa kluczowe i tak przykładowo dla poziomu depresji będą to poczucie lęku, niepewności, niski poziom satysfakcji z życia, niezadowolenie z życia. Ważne! Wypisz zmienne które nazywają dane zjawisko a nie sposób jego pomiaru. Chodzi o to, żebyś w Google Scholar wpisał jak najszersze pojęcia i ta Przykładowo jeżeli zbadałeś umiejętność rozpoznawania emocji innych osób szerszym terminem będzie inteligencja emocjonalne. Jeżeli natomiast dokonałeś pomiaru, ilości zapamiętanych słów, prawdopodobnie badasz sprawność pamięci.

  • Nawiązanie do metodologii badania – Dyskusję wyników opieraj na przyjętej metodologii. Każda hipoteza, pytanie badawcze i cel badania powinny znaleźć odzwierciedlenie w interpretacji danych. Unikaj wprowadzania nowych elementów, które nie były uwzględnione w metodyce.
  • Użycie odpowiednich słów kluczowych i terminów – Przygotuj listę słów kluczowych związanych z badanym zjawiskiem. Jeśli analizujesz poziom depresji, odnoś się do terminów takich jak "poczucie lęku" czy "niski poziom satysfakcji z życia". Unikaj pojęć dotyczących narzędzi pomiarowych, koncentrując się na szerokich terminach opisujących zjawisko.
  • Szerokie ujęcie badanych zmiennych – Wyniki analizuj w szerokim kontekście teoretycznym. Jeśli badano zdolność rozpoznawania emocji, użyj terminu "inteligencja emocjonalna". Taki sposób ułatwia wyszukiwanie literatury i pozwala lepiej interpretować wyniki w kontekście wcześniejszych badań.

Krok 2. Znajdź badania

Wyszukiwanie artykułów naukowych wymaga znajomości odpowiednich narzędzi i strategii, które pozwolą na szybkie i efektywne dotarcie do wartościowych źródeł. Poniżej przedstawiam kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią znalezienie literatury potrzebnej do stworzenia rzetelnej dyskusji wyników:

  • Podstawowym i najbardziej popularnym narzędziem do wyszukiwania artykułów naukowych jest Google Scholar
  • Warto sięgnąć po specjalistyczne bazy danych, takie jak PubMed, PsycINFO, EBSCOhost, ScienceDirect czy JSTOR.
  • Skorzystaj z rekomendacji w artykułach – Przejrzyj bibliografię lub przypisy w wartościowych artykułach, aby znaleźć powiązane badania.
  • Poszukaj przeglądów systematycznych i meta-analiz – Te publikacje oferują przegląd dużej ilości badań i syntetyczne wyniki, co może być pomocne w dyskusji wyników.
  • Używaj zaawansowanych operatorów wyszukiwania – Korzystaj z operatorów takich jak AND, OR, NOT oraz cudzysłowów do precyzyjnego wyszukiwania.
  • Sprawdź, czy Twoja uczelnia oferuje dostęp do pełnych tekstów – Skontaktuj się z biblioteką uniwersytecką, aby sprawdzić dostępność płatnych baz danych.
  • Korzystaj z serwisów społecznościowych dla naukowców – ResearchGate czy Academia.edu pozwalają na kontakt z autorami i dostęp do ich publikacji.
  • Korzystaj ze sztucznej inteligencji do wyszukiwania badań – Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Consensus, Semantic Scholar czy Connected Papers, umożliwiają szybkie przeszukiwanie literatury naukowej i sugerują powiązane badania na podstawie wprowadzonego artykułu lub frazy. AI pomaga także w analizie treści, identyfikując kluczowe terminy i trendy w wybranej dziedzinie.

Krok 3. Przeanalizuj badania

Zwróć uwagę na kluczowe sekcje artykułów – Najbardziej interesujące części to abstrakt, wstęp teoretyczny oraz dyskusja wyników. Abstrakt daje szybki przegląd badań, wstęp teoretyczny pomaga zrozumieć podstawy teoretyczne i ramy badawcze, a dyskusja wyników przedstawia kluczowe interpretacje danych i odniesienie do wcześniejszych badań.

  • Porównuj wyniki z innymi badaniami – Szukaj badań, które prezentują zarówno spójne, jak i sprzeczne wyniki w porównaniu z Twoimi. Wyniki zbieżne potwierdzają Twoje hipotezy i mogą wskazywać na solidność przyjętej metodologii. Wyniki sprzeczne mogą natomiast rzucić światło na ograniczenia Twojego badania lub sugerować różne ujęcia problemu.
  • Analizuj metodologię badań – Gdy natrafisz na wyniki, które są sprzeczne z Twoimi, szczególnie ważne jest dokładne porównanie metodologii. Zwróć uwagę na różnice w doborze próby, metodach pomiaru, narzędziach badawczych, czasie prowadzenia badań oraz analizie statystycznej. Różnice te mogą tłumaczyć rozbieżności w wynikach i sugerować dalsze kierunki badań.
  • Uwzględnij kontekst kulturowy i populacyjny – Wyniki badań mogą różnić się w zależności od populacji badanej, wieku, płci, pochodzenia kulturowego czy specyficznych cech demograficznych. Analizując artykuły, zwróć uwagę na kontekst, w jakim przeprowadzono badania, aby ocenić, czy ma on znaczenie dla Twojego problemu badawczego.
  • Sprawdź, jak badania definiują zmienne – Ważnym elementem jest analiza definicji zmiennych stosowanych w badaniach. Czasami to, co na pierwszy rzut oka wydaje się być tym samym zjawiskiem, może być mierzone i definiowane w różny sposób. Porównaj, jak autorzy definiują kluczowe pojęcia i jakie narzędzia wykorzystują do pomiaru.
  • Zidentyfikuj luki w badaniach – Przeanalizuj, czy w istniejących badaniach są aspekty, które nie zostały dostatecznie zbadane lub które pominięto. Takie luki mogą być okazją do rozszerzenia Twoich badań lub wskazania kierunków dla przyszłych prac badawczych.

Krok 4. Omów uzyskane wyniki w kontekście dotyczasowych prac

Odnoszenie wyników własnych do innych badań to kluczowy element tworzenia dyskusji wyników, pozwalający na osadzenie uzyskanych wyników w szerszym kontekście naukowym. Wymaga to zarówno technicznej precyzji, jak i praktycznego podejścia. Oto kilka wskazówek:

Idealnie będzie jeżeli znajdziesz badania potwierdzające lub podważające uzyskane przez Ciebie wyniki. Najpierw przytocz Twoją hipotezę, a następnie napisz czy została ona potwierdzona czy obalona. Potem odnieś ją do: wyników innych badań, jeżeli nie znalazłeś wystarczająco dużo badań wyniki możesz odnieść do: podstawy programowej, koncepcji teoretycznych, zmian socjologicznych/ technologicznych w ostatniej dekadzie, różnic międzykulturowych, definicji pojęcia.

Wskazówki techniczne

  • Struktura prezentacji wyników – Zawsze zacznij od przedstawienia swojej hipotezy i wyników, które udało się uzyskać. Ustal, czy Twoja hipoteza została potwierdzona, czy obalona, a następnie przejdź do porównania wyników z innymi badaniami. Taka struktura nadaje pracy klarowności i ułatwia czytelnikowi śledzenie toku rozumowania.
  • Korzystanie z cytowań i przypisów – Wskazując na badania, które potwierdzają lub podważają Twoje wyniki, używaj dokładnych cytowań i przypisów. Ważne jest, aby każdy odwołany artykuł czy badanie było precyzyjnie zacytowane zgodnie z obowiązującymi standardami (np. APA), co zwiększa wiarygodność Twojej pracy.
  • Porównanie metodologii – Przy omawianiu wyników innych badań, zwróć uwagę na różnice metodologiczne. Porównaj, jak dobrano próbę, jakie narzędzia wykorzystano, w jakich warunkach przeprowadzono badania oraz jakie zastosowano analizy statystyczne. Różnice w metodologii mogą tłumaczyć rozbieżności w wynikach.
  • Przejrzystość językowa – Staraj się używać precyzyjnego i neutralnego języka. Unikaj zbyt emocjonalnych stwierdzeń i staraj się, aby Twoje odniesienia do innych badań były obiektywne i rzetelne.

Wskazówki praktyczne

  • Odniesienie do kontekstu teoretycznego – Jeśli nie znajdziesz wystarczającej liczby badań, które odnoszą się bezpośrednio do Twojego zagadnienia, możesz odnieść swoje wyniki do ogólnych koncepcji teoretycznych, które opierają się na szerokiej bazie literatury naukowej. Taka interpretacja nada wynikom większą wagę i umiejscowi je w szerszym kontekście.
  • Analiza różnic międzykulturowych i społecznych – Badania mogą przynieść różne wyniki w zależności od kontekstu kulturowego czy społecznego. Jeśli zauważysz takie różnice, opisz je, odnosząc się do specyfiki grupy badawczej, która mogła wpłynąć na Twoje wyniki. To pomoże w lepszym zrozumieniu uzyskanych danych.
  • Krytyczna analiza istniejących badań – Odnoś się nie tylko do badań, które potwierdzają Twoje wyniki, ale również do tych, które je podważają. Staraj się przedstawić krytyczną analizę, uwzględniając ograniczenia tych badań, które mogą wpływać na ich wyniki. To świadczy o rzetelności naukowej i gotowości do uwzględnienia różnych perspektyw.
  • Szerokie spojrzenie na wyniki – Jeśli Twoje badania odnoszą się do szerszych zjawisk, takich jak zmiany socjologiczne, technologiczne czy edukacyjne, odnieś wyniki do tych kontekstów. To nada Twojej pracy dodatkowy wymiar i pomoże lepiej zrozumieć uzyskane wyniki w kontekście dynamicznych zmian społecznych.

Krok 5. Ograniczenia badań własnych

W sekcji dotyczącej ograniczeń badań warto zidentyfikować wszelkie czynniki, które mogły wpływać na wyniki i interpretację badania. Wskazanie tych ograniczeń pomaga w ocenie rzetelności uzyskanych danych oraz daje wskazówki, jak unikać tych problemów w przyszłych badaniach. Poniżej znajdują się typowe ograniczenia, które można omówić w dyskusji wyników.

  • Dobór próby – Jednym z najczęstszych ograniczeń jest dobór próby. Jeśli próba była niewielka lub niereprezentatywna, może to wpływać na możliwość generalizowania wyników na szerszą populację.
  • Narzędzia pomiarowe – Wybór narzędzi do pomiaru ma kluczowe znaczenie dla wyników badania. Ograniczenia mogą wynikać z braku standaryzacji narzędzi, ich niskiej trafności lub rzetelności, co może wpływać na dokładność pomiarów.
  • Metody analizy danych – Użyte metody statystyczne mogą wpływać na interpretację wyników. Ograniczenia te mogą wynikać z niespełnienia założeń danej analizy lub z zastosowania zbyt uproszczonych modeli analitycznych.
  • Kontekst badania – Specyficzne warunki, w jakich przeprowadzono badanie (np. czas pandemii, lokalizacja geograficzna), mogą ograniczać uogólnianie wyników na inne grupy lub sytuacje.
  • Kontrola zmiennych – Trudności w kontroli zmiennych zakłócających mogą wpływać na wyniki badania. Warto opisać, jakie czynniki mogły zakłócać badanie i jak wpłynęły na wyniki.
  • Subiektywność w interpretacji – Interpretacja wyników może być subiektywna, zwłaszcza jeśli badacz opiera się na jakościowych danych lub opisowych metodach analizy. Warto wskazać, jakie kroki podjęto, aby zminimalizować tę subiektywność.

Krok 6. Wskazówki dla praktyków i przyszłych badaczy.

Wyniki badań naukowych nie tylko pomagają zrozumieć badane zjawiska, ale również wskazują kierunki dla przyszłych badań i praktycznych zastosowań. Poniżej znajdują się wskazówki, które mogą pomóc w pisaniu tej części dyskusji.

  • Dobór większej i bardziej reprezentatywnej próby – Dla lepszej generalizacji wyników przyszli badacze powinni rozważyć większe próby, które będą bardziej reprezentatywne dla badanej populacji. Może to pomóc w uzyskaniu bardziej wiarygodnych i zróżnicowanych wyników.
  • Rozważenie alternatywnych metod analizy – Dla dokładniejszej analizy danych przyszli badacze mogą rozważyć zastosowanie różnych metod statystycznych lub modeli analitycznych. Warto przetestować różne podejścia i sprawdzić, czy wyniki są spójne, co zwiększy wiarygodność uzyskanych danych.
  • Kontynuowanie badań w danym obszarze – Przyszli badacze powinni koncentrować się na kontynuacji badań w obszarach, które okazały się szczególnie interesujące lub problematyczne. Istotne jest zidentyfikowanie luk w literaturze i skupienie się na zagadnieniach, które wymagają dalszych badań.
  • Dostosowanie wyników do kontekstu zawodowego – Wyniki badań mogą pomóc w ulepszaniu praktyki zawodowej, jednak kluczowe jest ich dostosowanie do konkretnego kontekstu. Praktycy powinni uwzględnić specyfikę swojej pracy, grupy docelowej i lokalnych warunków, zanim zastosują zalecenia wynikające z badań.
  • Implementacja skutecznych strategii – Jeśli badania wykazały skuteczność określonych strategii, warto wprowadzać je do praktyki stopniowo, obserwując efekty i dostosowując je w zależności od wyników. Testowanie nowych podejść powinno być oparte na kontrolowanych i monitorowanych wdrożeniach.
  • Używanie sprawdzonych narzędzi – Praktycy powinni sięgać po narzędzia, które w badaniach okazały się skuteczne i mają potwierdzoną wartość naukową. Standaryzowane narzędzia mogą być bardziej efektywne i dostosowane do różnych grup odbiorców.
  • Edukacja i szkolenia – Wyniki badań mogą wskazywać na potrzebę dodatkowych szkoleń lub edukacji w określonych obszarach. Praktycy powinni rozważyć uczestnictwo w szkoleniach, które pogłębią ich wiedzę i umiejętności w zakresie nowych, rekomendowanych metod.
  • Monitorowanie efektów wdrożeń – Po zastosowaniu wyników badań w praktyce ważne jest monitorowanie ich skuteczności. Praktycy powinni regularnie oceniać efekty nowych metod, aby weryfikować, czy przynoszą oczekiwane rezultaty i, w razie potrzeby, wprowadzać korekty.
  • Współpraca z badaczami – Wyniki badań mogą być bardziej efektywnie wykorzystane w praktyce, jeśli praktycy nawiążą współpracę z badaczami. Dzięki temu można lepiej zrozumieć kontekst wyników i ich potencjalne zastosowanie w specyficznych warunkach zawodowych.

Dyskusja wyników badań z psychologii

Jaki jest cel badań?

„Celem badania było określenie jakie są osobowościowe i temperamentalne korelaty palenia papierosów oraz jaki jest związek natężenia tych cech u osób palących i niepalących z ich jakością życia. Dotychczasowe badania w tej tematyce (Gilbert, 1995; Arai i in., 1997; Larrison, Briand, Sereno, 1999; Williams i in., 1996, Oleś 2008) wskazują, że znaczenie ma poziom natężenia takich cech jak: psychotyczność, ekstrawersja, neurotyczność, aktywność, żwawość i wytrzymałość.

Jakie narzędzia wykorzystano w pracy?

Do pomiaru cech osobowości i temperamentu wykorzystano kwestionariusz FCZ-KT (R) i NEO-FFI. Badanie przeprowadzono w grupie osób palących, liczących 72 osób i niepalących liczących 73 osób. Wyniki analizowano oddzielnie w grupie kobiet i mężczyzn.

Dotychczas przeprowadzono liczne badania dotyczące związku poszczególnych cech osobowości z paleniem papierosów (Fronczyk, 2004). W badaniach brano pod uwagę takie wskaźniki nikotynizmu jak: uzależnienie od palenia papierosów wiek inicjacji palenia, ilość wypalanych papierosów dziennie oraz staż palenia. Prowadzono badania zarówno poprzeczne jak i podłużne (Fronczyk, 2004). Pomimo licznych badań nie uzyskano spójności zakresie osobowościowych korelatów palenia. Najczęściej z paleniem korelowały takie cechy osobowości jak wysoka psychotyczność (Arai i in., 1997), która miała ponadto szczególne znaczenie w grupie mężczyzn, oraz wysoka neurotyczność (Gilbert, 1995), depresyjność (Bidzan, 2007) oraz ekstrawersja (Stroebe i Stroebe, 1995).

Przytoczenie wyników badań własnych

Analiza uzyskanych danych wykazała, że : kobiety palące cechują się wyższą żwawością, aktywnością oraz większą ekstrawersją, mężczyźni palący charakteryzują się niższą wytrwałością i większą aktywnością niż mężczyźni niepalący….

Odniesienie uzyskanych wyników do innych badań

… porównując średnie palaczy z niepalącymi, można stwierdzić występowanie tej samej tendencji . Jest to bardzo ciekawe zjawisko, które należałoby dalej badać. Szczególnie biorąc pod uwagę, że dotychczasowe badania wskazywały raczej na przeciwną zależność (Fuller 2014; Ataeiasl, Dadashzadeh, Augner, Anbarlouei, Mohammadpoorasl, 2018). Ze względu na odmienne wyniki w tym zakresie uzyskane w różnych krajach (Shahab, West 2012; Chang, Chu, Deale, Gupta 2016; Wang, Wang, Lam, Viswanath, Chan 2014), w przyszłości należałoby uwzględnić dodatkowo zmienne demograficzne takie jak wiek oraz status społeczno-demograficzny. Ciekawe jest, czy faktycznie palenie papierosów poprawia jakość życia, a jeżeli tak, to na jakiej zasadzie. Być może związek ten nie ma charakteru przyczynowo-skutkowego i aby to zbadać, należałoby przeprowadzić badanie podłużne. Można również skorelować subiektywną jakość życia z czasem palenia papierosów i ilością wypalanych papierosów dziennie, jednak ze względu na wielokrotnie wykazywany brak wpływu tych czynników (Patton, Barnes i Murray, 1997; Arai i in., 1997), warto byłoby zastosować inny wskaźnik głębokości uzależniania. Dobrą alternatywą jest przebadanie osób palących i niepalących standaryzowanym Kwestionariuszem do pomiaru głębokości uzależnienia Fagerströma.

Z czego mogą wynikać rozbieżności w badaniach?

Inną bardzo ważną kwestią często pomijaną w badaniach jest sposób pomiaru jakości życia. Mnogość kwestionariuszy sprawia, że dotychczasowe badania bardzo różnią się pod względem metodologicznym. Bardzo możliwe, że palenie inaczej wpływa na różne wymiary jakości życia. W kolejnych badaniach można by było wykorzystać np. kwestionariusz WHOQOL, który mierzy 4 wymiary satysfakcji z życia: społeczny, fizyczny, społeczny i środowiskowy (Cieślik, Podbielska, 2015). Znaczącą różnicą metodologiczną jest także wielkość i zróżnicowanie badanej próby . Niniejsze badanie przeprowadzono na niewielkiej i mało zróżnicowanej grupie - 50 studentów psychologii.

Ograniczenia własnych badań i wskazówki dla przyszłych badaczy

W zakresie przyszłych badań nad osobowościowymi korelatami palenia zaleca się przeprowadzenie badań na większej próbie oraz dokonanie bardziej zaawansowanych obliczeń. Warto byłoby podzielić badanych na 3 grupy w zależności od poziomu natężenia danej cechy: wysoki, średni i niski. Jest to szczególnie ważne dla takich cech jak aktywność, żwawość, ekstrawersja i neurotyczność. Bardzo możliwe bowiem, że pomiędzy tymi zmiennymi a paleniem papierosów istnieje związek o charakterze nieliniowym. Już wcześniej (Stroebe i Stroebe, 1995) przypuszczano, że zarówno bardzo wysoki jak i bardzo niski poziom ekstrawersji sprzyja uzależnieniu od nikotyny. Bardzo podobną zależność można przewidywać w zakresie żwawości i aktywności. Inną możliwością jest przeprowadzenie na uzyskanych danych testów nieparametrycznych, dostosowanych to zależności nieliniowych oraz analizy wykresu rozrzutu. Niestety w wykonanym w tym wypadku próba badawcza była zbyt mała.

Zastosowanie Twoich wyników w teorii i praktyce, wskazówki dla praktyków

Trafne określenie związku pomiędzy zapotrzebowaniem na stymulację mogłoby przyczynić się do opracowania skutecznych technik leczenia nikotynizmu. Można by było uczyć pacjentów jak za pomocą innych środków i działań szybko podwyższać lub obniżać swój poziom napięcia. Ponadto stwarza to możliwość zaplanowania programów profilaktycznych skierowanych do trafnie określonej grupy docelowej.

Wskazówki dla przyszłych badaczy

Ciekawe i trudne do wytłumaczenia pozostają natomiast różnice wynikające z płci badanych. Mężczyźni mają ogólnie większą tendencję do uzależnień, co badacze wiążą z ich niższymi umiejętnościami społecznymi, niższą satysfakcją z relacji społecznych oraz stawianymi względem nich wymaganiami społecznymi. Statystyka wskazuje, że mężczyźni w sytuacjach silnego stresu lub porażki mają tendencję do zachowań dewiacyjnych, agresywnych i autodestrukcyjnych, podczas gdy kobiety zapadają na zaburzenia o charakterze depresyjno-nerwicowym (Wojciszke, 2012). W pzyszłości warto podjąć próbę określenia,na ile międzypłciowe różnice w zakresie osobowych korelatów palenia (a docelowo również innych uzależnień) mają uwarunkowania biologiczne, społeczne czy może są wynikiem interakcji tych dwóch wskaźników.

Dyskusja wyników badań - Przykład (pielęgniarstwo)

Pierwsza postawiona hipoteza zakładała, że młodsze kobiety uzyskają wyższe wyniki na skalach nawykowego przejadania się i nadmiernych restrykcji żywieniowych. Została ona potwierdzoona tylko częściowo - młodsze kobiety uzyskały wyższe wyniki tylko na skali związanej nawykowym przejadaniem się. Interpretując te wyniki w świetle obecnej wiedzy można wysunąć niepokojący wniosek, że młodsze pokolenie ma wykształcone nieprawidłowe nawyki żywieniowe.

Warto odnieść się do badań renomowanych placówek i państwowych lub międyznarodowych instytutów badawczych.

Potwierdzają to wyniki badań epidemiologicznych np. według badań przeprowadzonych w 2005 r. przez Zakład Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka, w Polsce zwiększa się ilość młodzieży z nadwagą. Badania wykazały, iż w populacji 8 tys. gimnazjalistów nadwagę miało 8,8%, a otyłość 4,5% uczniów w wieku 13-15 lat (Oblacińska, Jodkowska 2007). Największy poziom otyłości udokumentowano w grupie wiekowej 14-latków, których procent dzieci z nadwagą i otyłością wynosił odpowiednio dla płci żeńskiej 16 % natomiast dla płci męskiej 12%. Podobne wyniki badań otrzymał Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Badania z udziałem młodzieży w wieku okołopokwitaniowym wykazały, że nadwaga i otyłość dotyczy 23,7% chłopców i 22,8% dziewcząt.

Odnieś się do zmian w ostatnim dziesięsioleciu

W długoterminowej obserwacji (35 lat) częstość występowania nadmiernej masy ciała wzrosła dwukrotnie (Jarosz, 2013). Prawdopodobnie problem ten wynika z: błędów wychowawczych, kultury konsumpcji oraz intensywnego rozwoju technologicznego, który nastąpił w ostatnich dekadach. Młodsze pokolenia spędzają dużo czasu w domu przed komputerem i telewizorem a do komunikacji z rówieśnikami używają komunikatorów. Ten sposób spędzania czasu wolnego ogranicza ilość ruchu.

Przydatne wskazówki

Pisanie dyskusji wyników to złożony proces, który wymaga uwagi i staranności. Często napotykane wyzwania można skutecznie rozwiązać, stosując kilka sprawdzonych technik.

Korzystanie z badań zagranicznych bez znajomości języka może być problematyczne. Aby ułatwić pracę, warto używać narzędzi tłumaczeniowych, takich jak Google Translate czy DeepL. Pomocne mogą być także wtyczki do przeglądarki, które tłumaczą zaznaczone fragmenty tekstu bezpośrednio na stronie. Mimo że tłumaczenia automatyczne bywają niedoskonałe, warto weryfikować kluczowe pojęcia i zwroty, aby uniknąć błędów interpretacyjnych.

Dostęp do pełnych wersji artykułów bywa ograniczony. Oto kilka wskazówek:

  • Skorzystaj z platform, takich jak ResearchGate, gdzie autorzy często udostępniają swoje prace za darmo.
  • Dodawanie dopisku „.pdf” podczas wyszukiwania haseł może pomóc w znalezieniu pełnych wersji artykułów.
  • Sprawdź możliwość międzybibliotecznej wymiany materiałów, którą często oferują biblioteki uniwersyteckie.

Przeglądanie literatury może prowadzić do nadmiaru informacji. Warto tworzyć streszczenia i notatki, koncentrując się na kluczowych badaniach. Krytyczne podejście do źródeł jest kluczowe – warto sprawdzać metodologię badania i upewniać się, że artykuł pochodzi z recenzowanego czasopisma naukowego.

Zarządzanie czasem jest istotne w trakcie pisania dyskusji. Tworzenie planu z podziałem na podrozdziały pozwala lepiej organizować pracę i unikać przytłoczenia materiałem. Zamiast pisać całą sekcję jednocześnie, warto stopniowo uzupełniać każdą część o odpowiednie odniesienia do literatury.

  • Przy korzystaniu z narzędzi tłumaczeniowych, takich jak Google Translate, zawsze weryfikuj kluczowe pojęcia.
  • Skup się na abstraktach i podsumowaniach artykułów, aby szybko ocenić ich wartość.
  • Korzystaj z przeglądów systematycznych lub meta-analiz, które oferują syntetyczne podsumowania wielu badań.

Nadal Potrzebujesz

POMOCY W PISANIU ?

Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych

Umów się na darmowe konsultacje