PFAI - Inwentarz do Oceny Porażki
Opis narzędzia PFAI
Autorzy: David Conroy (2001).
PFAI to wielowymiarowy kwestionariusz służący do oceny lęku przed porażką w kontekście rywalizacji i sytuacji wymagających osiągnięcia. Inwentarz mierzy różne formy obaw związanych z porażką, które mogą prowadzić do negatywnych skutków psychologicznych i behawioralnych. Składa się z 25 pytań oceniających pięć wymiarów lęku przed porażką, takich jak wstyd, dewaluacja samooceny, niepewność przyszłości, utrata wsparcia oraz zmartwienie z powodu utraty aprobaty ważnych osób.
Trafność: Kwestionariusz PFAI wykazuje wysoką trafność konstruktu oraz kryterialną. W badaniach przeprowadzonych wśród studentów oraz sportowców potwierdzono, że narzędzie skutecznie mierzy różne wymiary lęku przed porażką, różnicując między osobami o wysokim i niskim poziomie tego lęku. Trafność teoretyczna została potwierdzona korelacjami z innymi miarami lęku, takimi jak sportowy lęk i niepokój poznawczy (Conroy i in., 2002).
Rzetelność: PFAI cechuje się wysoką rzetelnością. Współczynnik alfa Cronbacha dla poszczególnych skal wynosi od 0,82 do 0,92, co wskazuje na dobrą spójność wewnętrzną pytań. Rzetelność test-retest została również potwierdzona w badaniach nad stabilnością odpowiedzi w różnych kontekstach, w tym w badaniach sportowców i studentów (Conroy i Metzler, 2003).
Rozbudowany opis
PFAI składa się z 25 pytań, które mierzą pięć kluczowych obszarów związanych z lękiem przed porażką: Wstyd i zażenowanie, Dewaluacja samooceny, Niepewność przyszłości, Utrata zainteresowania ze strony ważnych osób, Zamartwienie o utratę aprobaty.
Wstyd i zażenowanie:Ten wymiar mierzy lęk przed odczuwaniem wstydu lub zażenowania w wyniku porażki. Osoby z wysokim poziomem lęku w tym obszarze obawiają się, że porażka doprowadzi do negatywnej oceny ich osoby przez innych. Wstyd związany z porażką może być jednym z głównych czynników, które powstrzymują jednostkę przed podejmowaniem ryzyka czy angażowaniem się w rywalizację (Conroy i in., 2002).
Dewaluacja samooceny:Wymiar ten dotyczy lęku przed obniżeniem samooceny w wyniku porażki. Osoby, które uzyskują wysokie wyniki w tej kategorii, mają tendencję do postrzegania swojej wartości w sposób silnie uzależniony od osiągnięć. Niepowodzenia prowadzą do spadku poczucia własnej wartości i wiary w swoje kompetencje (Conroy i Metzler, 2003).
Niepewność przyszłości:Ten wymiar mierzy lęk przed negatywnymi konsekwencjami porażki, które mogą wpłynąć na przyszłe plany i cele. Osoby z wysokim wynikiem w tej kategorii obawiają się, że porażka ograniczy ich możliwości zawodowe, edukacyjne czy osobiste. Ten typ lęku może prowadzić do unikania wyzwań lub podejmowania mniej ambitnych celów (Conroy i in., 2001).
Utrata zainteresowania ze strony ważnych osób:Wymiar ten obejmuje lęk przed utratą wsparcia i zainteresowania ze strony bliskich osób, takich jak rodzina, przyjaciele czy przełożeni, w wyniku porażki. Osoby, które doświadczają silnego lęku w tej sferze, mogą obawiać się, że niepowodzenie spowoduje, iż stracą akceptację i wsparcie społeczne ze strony osób, na których im zależy (Correia i in., 2016).
Zmartwienie o utratę aprobaty:Ten wymiar mierzy lęk przed rozczarowaniem ważnych osób w wyniku porażki. Osoby, które osiągają wysokie wyniki w tej kategorii, boją się, że niepowodzenie doprowadzi do utraty aprobaty ze strony osób, na których opinii im zależy. Ten typ lęku często wiąże się z potrzebą zdobycia uznania i wsparcia od innych (González-Hernández i in., 2021).
Przegląd badań
Lęk przed porażką a wydajność sportowa
Badania wykazały, że wysoki poziom lęku przed porażką mierzonego przez PFAI negatywnie koreluje z wynikami sportowymi. Sportowcy o wyższym poziomie lęku przed porażką częściej doświadczali zablokowania przed zawodami, co wpływało na ich wydajność (Conroy i in., 2001).
Lęk przed porażką a niepokój u studentów STEM
Badania wśród studentów kierunków STEM wykazały, że modyfikowana wersja PFAI skutecznie mierzyła lęk przed porażką, a lęk ten był powiązany z niską motywacją i wytrwałością w nauce. Wyniki te sugerują, że lęk przed porażką w kontekście edukacyjnym może prowadzić do obniżenia wyników akademickich (Henry i in., 2021).
Kulturowe adaptacje PFAI
Badania przeprowadzone w Portugalii potwierdziły, że PFAI zachowuje wysoką trafność i rzetelność w różnych kulturach. W wersji portugalskiej PFAI wykazano, że lęk przed porażką jest silnie powiązany z lękiem sportowym i ogólnym poziomem stresu przed zawodami (Correia i in., 2016).
Lęk przed porażką u sportowców zespołowych
W badaniach nad sportowcami drużynowymi stwierdzono, że zawodnicy, którzy doświadczali wysokiego poziomu lęku przed porażką, częściej wykazywali spadek motywacji i satysfakcji z gry, co wpływało na ich zdolność do współpracy z drużyną (González-Hernández i in., 2021).
Tematy prac magisterskich
Praca analizuje, w jaki sposób lęk przed porażką, mierzony za pomocą PFAI, wpływa na rozwój młodych sportowców (12-18 lat) w różnych dyscyplinach sportowych. Badanie ma na celu określenie, jak lęk przed porażką koreluje z wynikami sportowymi, motywacją do treningów oraz ogólnym zdrowiem psychicznym młodych zawodników. Praca może również badać, jakie strategie wsparcia psychologicznego mogą pomóc w zmniejszeniu negatywnego wpływu lęku na rozwój młodych sportowców.
Badanie ma na celu analizę wpływu lęku przed porażką na wyniki akademickie studentów kierunków ścisłych, takich jak matematyka, inżynieria i informatyka. Praca bada, w jaki sposób lęk przed porażką koreluje z wynikami egzaminów, motywacją do nauki oraz wyborem ścieżki zawodowej. Może również uwzględniać strategie radzenia sobie, które mogą pomóc studentom STEM w ograniczaniu negatywnego wpływu lęku na ich osiągnięcia akademickie.
Celem pracy jest porównanie wpływu lęku przed porażką na motywację zawodników uprawiających sporty indywidualne, takie jak tenis czy pływanie, oraz sporty drużynowe, takie jak piłka nożna czy siatkówka. Praca może analizować, jak różnice w strukturze współzawodnictwa wpływają na doświadczanie lęku przed porażką oraz jego skutki dla zaangażowania sportowców w treningi i rywalizację.
Praca analizuje związek między lękiem przed porażką a wypaleniem zawodowym sportowców. Badanie ma na celu zidentyfikowanie, w jaki sposób wysoki poziom lęku przed porażką przyczynia się do rozwinięcia objawów wypalenia, takich jak zmęczenie fizyczne i emocjonalne, utrata zainteresowania sportem oraz obniżenie motywacji do rywalizacji. Może również zawierać propozycje interwencji, które mogą zmniejszyć ryzyko wypalenia wśród zawodników.
Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób lęk przed porażką wpływa na wydajność zawodową w sytuacjach wymagających dużego stresu, takich jak praca pod presją czasu, wymagające projekty lub wysokie oczekiwania przełożonych. Badanie może obejmować pracowników różnych branż, takich jak IT, marketing czy prawo, oraz analizować, jakie strategie radzenia sobie z lękiem przed porażką mogą poprawić ich wydajność i dobrostan psychiczny.
Praca ma na celu analizę wpływu lęku przed porażką na samopoczucie psychiczne i adaptację studentów pierwszego roku na uczelni. Badanie może koncentrować się na poziomie stresu, lęku, poczucia własnej wartości oraz ogólnym przystosowaniu akademickim w pierwszym roku studiów. Celem jest zidentyfikowanie czynników, które przyczyniają się do lęku przed porażką oraz strategii wsparcia psychologicznego, które mogą pomóc studentom lepiej radzić sobie z tym lękiem w nowym środowisku akademickim.
Bibliografia
Conroy, D. E. (2001). Progress in the development of a multidimensional measure of fear of failure: The Performance Failure Appraisal Inventory (PFAI). Anxiety, Stress and Coping, 14(4), 431-452.
Conroy, D. E., Metzler, J. N. (2003). Temporal stability of performance failure appraisal inventory items. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 7(4), 243-261.
Conroy, D. E., Willow, J. P., Metzler, J. N. (2002). Multidimensional fear of failure measurement: The performance failure appraisal inventory. Journal of applied sport psychology, 14(2), 76-90.
Correia, M., Rosado, A., Serpa, S. (2016). Fear of failure in sport: A Portuguese cross-cultural adaptation. Motriz: Revista de Educação Física, 22, 0376-0382.
González-Hernández, J., Marques da Silva, C., Monteiro, D., Alesi, M., Gómez-López, M. (2021). Effects of Commitment on Fear of Failure and Burnout in Teen Spanish Handball Players. Frontiers in Psychology, 12.
Henry, M. A., Shorter, S., Charkoudian, L. K., Heemstra, J., Le, B., Corwin, L. A. (2021). Quantifying fear of failure in STEM: Modifying and evaluating the Performance Failure Appraisal Inventory (PFAI) for use with STEM undergraduates. International Journal of STEM Education, 8(1), 1-28.
Golińska, L. (2017). Polska adaptacja Inwentarza do Oceny Porażki (The Performance Failure Appraisal Inventory–PFAI) Davida Conroya. Pedagogika Rodziny, 7(3), 89-105.
Zobacz inne testyNadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje