SWLS – Skala satysfakcji z życia
Podstawowe informacje na temat SWLS
Autorzy: Ed Diener, Robert Emmons, Randy Larsen, Sharon Griffin (1985).
Narzędzie służy do pomiaru ogólnego wskaźnika poczucia zadowolenia z życia, skierowane jest do osób dorosłych, zarówno zdrowych, jak i chorych. Zawiera pięć stwierdzeń, do których badany ustosunkowuje się poprzez określenie, na ile się z nimi zgadza.
Ogólny wynik wskazuje stopień satysfakcji z życia – im wyższy wynik, tym większe poczucie satysfakcji z życia.
Rzetelność: alfa Cronbacha – 0,81; wskaźnik stałości skali – 0,86.
Trafność: Dodatnia korelacja między poziomem satysfakcji z życia a poczuciem własnej wartości (Skala Poczucia Własnej Wartości Rosenberga – RSES) oraz dyspozycyjnym optymizmem (LOT-R). Ujemna korelacja między wynikiem Skali SWLS a nasileniem spostrzeganego stresu (Skala Odczuwanego Stresu – PSS) oraz kontrolą emocji gniewu, lęku i depresji (CECS).
Szczegółowy opis kwestionariusza SWLS
Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) to jedno z najbardziej popularnych i szeroko stosowanych narzędzi do oceny ogólnego subiektywnego zadowolenia z życia. Została stworzona aby umożliwić badaczom oraz klinicystom ocenę ogólnego poziomu dobrostanu jednostki. SWLS mierzy globalną satysfakcję z życia, ale pozostawia respondentom swobodę w interpretowaniu, co oznacza dla nich satysfakcja.
W przeciwieństwie do wielu innych narzędzi, które badają szczegółowe aspekty życia (np. zdrowie, finanse, relacje), SWLS pozwala na holistyczną ocenę, dając jednostkom możliwość samodzielnej interpretacji, które aspekty życia wpływają na ich ogólną satysfakcję.
SWLS składa się z pięciu stwierdzeń, które respondent ocenia na siedmiopunktowej skali Likerta (od 1 - "zdecydowanie się nie zgadzam" do 7 - "zdecydowanie się zgadzam"). Ostateczny wynik jest sumą ocen przypisanych każdemu stwierdzeniu, co daje wynik od 5 do 35 punktów. Wynik ten można interpretować jako wskaźnik ogólnej satysfakcji z życia, gdzie:
- Wyniki od 5 do 9 wskazują na bardzo niską satysfakcję,
- Wyniki od 10 do 14 sugerują niską satysfakcję,
- Wyniki od 15 do 19 wskazują na umiarkowaną satysfakcję,
- Wyniki od 20 do 24 to umiarkowanie wysoka satysfakcja,
- Wyniki od 25 do 29 oznaczają wysoką satysfakcję,
- Wyniki od 30 do 35 sugerują bardzo wysoką satysfakcję z życia.
Główne cechy SWLS to jego prostota i uniwersalność. Skala może być stosowana w różnych populacjach, niezależnie od wieku, kultury czy statusu społecznego, co czyni ją wszechstronnym narzędziem w badaniach nad dobrostanem. Może być używana w kontekście klinicznym, do monitorowania skuteczności terapii, a także w badaniach epidemiologicznych, by zrozumieć związek między satysfakcją z życia a różnymi zmiennymi psychologicznymi, socjoekonomicznymi i zdrowotnymi.
Przegląd badań
Wypalenie zawodowe i satysfakcja z życia
Wiele badań koncentruje się na związkach między wypaleniem zawodowym a satysfakcją z życia. Badania przeprowadzone wśród neurologów w Rio de Janeiro wykazały istotną korelację między wypaleniem a niskimi wynikami w Skali Satysfakcji z Życia (SWLS), co sugeruje, że osoby doświadczające większego wypalenia zawodowego mają niższy poziom satysfakcji z życia (de Souza Carvalho i Alvarenga, 2013). Podobne wyniki odnotowano w badaniach przeprowadzonych wśród nauczycieli akademickich, gdzie niższe wyniki SWLS były związane z wyższym poziomem wypalenia (Wilczek-Rużyczka, 2023). W badaniach nad wypaleniem szkolnym stwierdzono, że uczniowie doświadczający wypalenia charakteryzowali się niższą satysfakcją z życia, choć korelacja ta była stosunkowo niska (Mehdinezhad, 2015).
W Polsce, badania wśród pielęgniarek i położnych wykazały negatywną korelację między satysfakcją z życia a różnymi podskalami wypalenia zawodowego (Uchmanowicz i in., 2019). Z kolei badania wśród studentów medycyny pokazały, że wypalenie akademickie miało negatywny wpływ na satysfakcję z życia, co sugeruje długoterminowy wpływ wypalenia na dobrostan psychiczny (Wang i in., 2022).
Wpływ wsparcia społecznego i zdrowia psychicznego na satysfakcję z życia
Wsparcie społeczne i zdrowie psychiczne mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu satysfakcji z życia. Badania wykazują pozytywną korelację między wsparciem społecznym a wynikami SWLS, co sugeruje, że osoby otrzymujące większe wsparcie społeczne mają wyższą satysfakcję z życia. Jednocześnie wyższy poziom depresji wiąże się z niższymi wynikami w SWLS, co pokazuje negatywny wpływ problemów zdrowia psychicznego na subiektywną ocenę życia (Glaesmer i in., 2011). Podobne wyniki dotyczące zdrowia fizycznego wskazują, że lepszy stan zdrowia wiąże się z wyższą satysfakcją z życia (López-Ortega i in., 2016). Osoby o lepszym stanie zdrowia psychicznego i fizycznego osiągają wyższą satysfakcję z życia, co potwierdza ważność wsparcia zarówno społecznego, jak i zdrowotnego w kształtowaniu dobrostanu.
Cechy osobowości i zmienne demograficzne
Cechy osobowości oraz zmienne demograficzne mają istotny wpływ na subiektywną ocenę satysfakcji z życia. Badania Arrindell i in. (1999) wykazują, że cechy takie jak neurotyzm są negatywnie skorelowane z wynikami SWLS, podczas gdy ekstrawersja i sumienność wykazują pozytywną korelację. Podobne wyniki uzyskano w badaniach dotyczących zmiennych demograficznych, gdzie m.in. klasa społeczna i zatrudnienie były istotnymi predyktorami dobrostanu subiektywnego kobiet (Żukauskienė i in., 2005). Badania nad Pięcioczynnikowym Modelem Osobowości potwierdzają, że cechy takie jak ekstrawersja i neurotyzm są kluczowe w przewidywaniu subiektywnego dobrostanu oraz poziomu depresji (Cheng i Furnham, 2003). Dalsza analiza wykazała, że różnice osobowościowe oraz uwarunkowania społeczno-demograficzne mają istotny wpływ na poziom satysfakcji z życia (Gutiérrez i in., 2005), a także na rozpowszechnienie i korelaty zaburzeń osobowości w populacji (Eaton i Greene, 2018).
Tematy prac magisterskich
- Związek wypalenia zawodowego z satysfakcją z życia wśród pracowników służby zdrowia na przykładzie pielęgniarek i położnych.
- Związek między wsparciem społecznym a poziomem satysfakcji z życia u osób z przewlekłymi chorobami psychicznymi.
- Porównanie satysfakcji z życia i wypalenia szkolnego wśród studentów kierunków medycznych i niemedycznych.
- Związek cech osobowości z kształtowaniem subiektywnego dobrostanu.
- Determinanty satysfakcji z życia w kontekście wypalenia zawodowego wśród nauczycieli akademickich.
- Związek między rezyliencją a satysfakcją z życia u studentów medycyny doświadczających wypalenia akademickiego.
- Związek zdrowia fizycznego i psychicznego z poziomem satysfakcji z życia w kontekście wyzwań zawodowych pielęgniarek.
Bibliografia
- de Souza Carvalho, R., & Alvarenga, R. M. P. (2013). Burnout syndrome and satisfaction with life among neurologists in Rio de Janeiro, Brazil. Revista Brasileira de Neurologia. Citeseer. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=bbff15595887e8ef56d1069212a3e866d94a5fd2
- Wilczek-Rużyczka, E. (2023). Level of occupational burnout, perceived stress and life satisfaction amongst university teachers. Acta Universitatis. Biblioteka Nauki. https://bibliotekanauki.pl/articles/28763462.pdf
- Mehdinezhad, V. (2015). Students' satisfaction with life and its relation to school burnout. Bulgarian Journal of Science and Education Policy, 9(2), 123-136. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/296282705_Students'_Satisfaction_with_Life_and_Its_Relation_to_School_Burnout
- Uchmanowicz, I., Manulik, S., Lomper, K., Rosinczuk, J., & Kolasińska, J. (2019). Life satisfaction, job satisfaction, life orientation and occupational burnout among nurses and midwives in medical institutions in Poland: a cross-sectional study. BMJ Open, 9(1), e024296. https://bmjopen.bmj.com/content/9/1/e024296.full.pdf
- Wang, Q., Sun, W., & Wu, H. (2022). Associations between academic burnout, resilience, and life satisfaction among medical students: a three-wave longitudinal study. BMC Medical Education, 22, 188. Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1186/s12909-022-03326-6.pdf
- Glaesmer, H., Grande, G., Braehler, E., & Roth, M. (2011). The German version of the Satisfaction with Life Scale (SWLS): Psychometric properties, validity, and population-based norms. European Journal of Psychological Assessment, 27, 127-132.
- Arrindell, W., Heesink, J.A.M., & Feij, J. (1999). The satisfaction with Life Scale (SWLS): Appraisal with 1700 healthy young adults in The Netherlands. Personality and Individual Differences, 26, 815-826.
- Whisman, M., & Judd, C. (2016). A cross-national analysis of measurement invariance of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment, 28(2), 239-244.
- López-Ortega, M., Torres-Castro, S., & Rosas-Carrasco, Ó. (2016). Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale (SWLS) in a representative sample of Mexican adults. Health and Quality of Life Outcomes, 14.
- Żukauskienė, R., Navaitienė, J., & Cravetto, J. (2005). Czynniki demograficzne i osobowościowe związane z dobrostanem subiektywnym kobiet. Socialinis Darbas: Mokslo Darbai, 4(2), 45-57.
- Cheng, H., & Furnham, A. (2003). Osobowość, samoocena i predyktory demograficzne szczęścia i depresji. Personality and Individual Differences, 34(6), 1033-1040.
- Gutiérrez, J. L. G., Jiménez, B. M., Hernández, E. G., & Pacheco, N. E. (2005). Osobowość i subiektywny dobrostan: korelacje cech Wielkiej Piątki i zmiennych demograficznych. Personality and Individual Differences, 38(7), 1561-1570.
- Eaton, N. R., & Greene, A. L. (2018). Zaburzenia osobowości: rozpowszechnienie w społeczności i korelaty społeczno-demograficzne. Current Opinion in Psychology, 21(4), 37-42.
- Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., i Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75.
Nadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje