PRF - Lista oczekiwań pacjenta
Opis narzędzia PRF
Autorzy: Peter Salmon i John Quine (1989)
Adaptacja: Zygfryd Juczyński (2012)
Polska wersja narzędzia składa się z 18 stwierdzeń na temat powodów wizyty u lekarza ogólnego. Obejmuje trzy skale: wyjaśnienie choroby, poszukiwanie wsparcia oraz uzyskanie informacji na temat badań i leczenia.
Wyniki dla poszczególnych skal obliczane są odrębnie. Im wyższy wynik, tym większe oczekiwanie uzyskania określonego rodzaju pomocy.
Rzetelność: współczynnik alfa Cronbacha: 0,88; dla poszczególnych skal: 0,8 dla oczekiwania wyjaśnienia choroby; 0,84 dla poszukiwania wsparcia emocjonalnego; 0,76 dla oczekiwania informacji nt. badań i leczenia. Współczynnik rzetelności połówkowej: 0,86.
Trafność: dodatnia korelacja zadowolenia z przebiegu wizyty oraz stopnia spełnienia oczekiwań z oczekiwaniami związanymi z wyjaśnieniem choroby. Korelacja negatywna z oczekiwaniem uzyskania informacji na temat badań i leczenia oraz poszukiwaniem wsparcia emocjonalnego.
Badania przeprowadzone z użyciem Patient Requests Form (PRF)
Konsultacje u lekarza rodzinnego
Oryginalny rozwój formularza PRF został przeprowadzony w celu ilościowego określenia intencji pacjentów podczas konsultacji u lekarza rodzinnego. Zidentyfikowano trzy główne typy próśb pacjentów: wyjaśnienia i uspokojenie, wsparcie emocjonalne oraz badania i leczenie. Formularz został zweryfikowany na podstawie odpowiedzi 410 pacjentów z dwóch różnych praktyk lekarskich. (Valori i in., 1996).
Wskazuje się, że istnieje wyraźna zależność między oczekiwaniami pacjentów a ich zadowoleniem z usług medycznych. Im bardziej potrzeby pacjentów zdefiniowane w PRF były spełnione, tym wyższy był poziom ich satysfakcji. Badanie podkreśla znaczenie aktywnego komunikowania się z pacjentami i rozumienia ich oczekiwań w procesie leczenia.
Pobierz PDFPRF został wykorzystany w klinikach przyjmujących pacjentów bez wcześniejszej rejestracji, aby przetestować hipotezę, że kategorie próśb pacjentów są względnie niezależne. Badanie przeprowadzone na 296 pacjentach potwierdziło większość kategorii zidentyfikowanych w poprzednich badaniach, co podkreśla uniwersalność PRF w różnych środowiskach klinicznych. (Lazare & Eisenthal, 1977).
Wskazuje się, że pacjenci w wieku 65+ mają specyficzne oczekiwania wobec lekarzy pierwszego kontaktu. Zastosowanie PRF pomogło zidentyfikować różnorodne potrzeby pacjentów starszych, które obejmowały nie tylko aspekty medyczne, ale także relacyjne i komunikacyjne, co może znacząco poprawić jakość opieki medycznej.
Pobierz PDFPacjenci psychiatryczni
PRF był również stosowany do porównania próśb pacjentów psychiatrycznych w różnych krajach. Badanie porównywało prośby pacjentów psychiatrycznych z USA i Nowej Zelandii, wykazując podobne preferencje dotyczące leczenia, ale także wskazując, że klinicyści często nie doceniają znaczenia, jakie pacjenci przypisują swoim prośbom. (Deane, 1987).
Badania wykazały, że potrzeby pacjentów w poradniach psychiatrycznych często różnią się od tego, co zakładają specjaliści. PRF pomógł zidentyfikować konkretne żądania pacjentów, co pozwoliło lepiej dostosować usługi do ich oczekiwań. Zauważono również, że zrozumienie tych potrzeb pozytywnie wpływa na satysfakcję pacjentów z leczenia.
Pobierz PDFTematy prac magisterskich
-
Analiza oczekiwań pacjentów w wieku 65+ wobec lekarzy rodzinnych: zastosowanie kwestionariusza PRF
Celem pracy będzie zbadanie specyficznych potrzeb i oczekiwań pacjentów w wieku 65+ wobec lekarzy pierwszego kontaktu, wykorzystując PRF. Praca skupi się na analizie zależności między spełnieniem tych oczekiwań a satysfakcją z usług medycznych.
-
Wpływ spełniania oczekiwań pacjentów na poziom ich satysfakcji w podstawowej opiece zdrowotnej: badanie przy użyciu PRF
Celem pracy będzie analiza, w jaki sposób spełnianie zidentyfikowanych za pomocą PRF potrzeb pacjentów wpływa na poziom ich satysfakcji. Badanie obejmie pacjentów konsultujących się z lekarzem rodzinnym.
-
Zastosowanie kwestionariusza PRF w identyfikacji różnic w oczekiwaniach pacjentów w klinikach przyjmujących bez wcześniejszej rejestracji
Praca skoncentruje się na analizie danych pacjentów z klinik przyjmujących bez rejestracji, badając, jak ich prośby i oczekiwania różnią się od pacjentów korzystających z zaplanowanych wizyt u lekarzy.
-
Rola komunikacji lekarza z pacjentem w spełnianiu oczekiwań zidentyfikowanych za pomocą PRF: analiza w kontekście pacjentów starszych
Celem pracy będzie zbadanie, jak jakość komunikacji lekarza z pacjentami w wieku 65+ wpływa na realizację ich oczekiwań w zakresie opieki zdrowotnej oraz poziom satysfakcji z wizyt lekarskich.
-
Zastosowanie PRF w opiece psychiatrycznej: analiza porównawcza potrzeb pacjentów psychiatrycznych w Polsce i Nowej Zelandii
Praca porówna oczekiwania i potrzeby pacjentów psychiatrycznych z różnych krajów, analizując podobieństwa i różnice w ich prośbach w stosunku do specjalistów, przy wykorzystaniu PRF.
-
Znaczenie emocjonalnego wsparcia w opiece nad pacjentami psychiatrycznymi: analiza przy użyciu PRF
Celem pracy będzie zbadanie, jak ważne dla pacjentów psychiatrycznych jest wsparcie emocjonalne w procesie leczenia i jak te potrzeby są identyfikowane za pomocą kwestionariusza PRF.
-
Uniwersalność kwestionariusza PRF w różnych kontekstach medycznych: porównanie zastosowania w opiece podstawowej i psychiatrycznej
Praca będzie badać, w jakim stopniu PRF jest narzędziem uniwersalnym w różnych obszarach opieki medycznej, porównując wyniki z konsultacji w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w psychiatrii.
Nadal Potrzebujesz
POMOCY W PISANIU ?
Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych
Umów się na darmowe konsultacje